Telenor, som det fรธrste teleselskapet i Danmark, har annonsert nรฅr de skal slรฅ av 2G-nettet. Dette kan fรฅ konsekvenser for hundretusenvis av danske biler.
I Sverige er de noe lenger fremme med utfasing av 2- og 3G-nettet enn i Danmark. Allerede neste รฅr slรฅr svenskene av de to typene nettverk.
Det skriver den svenske utgaven av Auto motor og sport .
Og det kan fรฅ konsekvenser for mange av bilene pรฅ svenske veier. Men det samme er faktisk tilfellet her hjemme.
Alle biler som er solgt i EU siden 31. mars 2018 skal vรฆre utstyrt med et aktivt nรธdanropssystem. Den sรฅkalte eCall.
LES OGSร : Nordjydes splitter nye Fisker har tapt minst 200.000 kroner i verdi
Det fรธrste av disse systemene er imidlertid avhengige av 2G- og 3G-nettverket, som i hvert fall i Sverige snart vil bli slรฅtt av. Bare i Danmark ble det solgt hele 218 000 nye personbiler i 2018.
Og umiddelbart er det ingen hjelp รฅ fรฅ. Verken fra myndighetene eller bilmerkene. Det er den enkelte bileiers eget ansvar at nรธdanropet i bilen fungerer. Ellers vil det tilsvare ferdselsforbud pรฅ sikt.
Det sier Carl-Erik Stjernvall, ekspert i Riksfรถrbundet M Sweden, til Auto motor og Sport. Hjemme har imidlertid bilistene umiddelbart litt lenger รฅ kjรธre.
Som det fรธrste teleselskapet til stede i Danmark, har Telenor annonsert at de vil slรฅ av 2G-nettet i 2030.
Teleselskapet vil imidlertid ikke gi detaljer om en eksakt dato forelรธpig. Det skriver Ingeniรธren.
Forelรธpig er det ingen lossing som holder de eldste eCall-systemene i live etter nedleggelsen av 2G-nettet, heller ikke i Sverige.
Carl-Erik Stjernvall forklarer at dersom eCall-systemet slutter รฅ virke, er det ensbetydende med trafikkforbud โ det vil si at bilene ikke fรฅr kjรธre pรฅ veiene.
Pรฅ hjemmebane har et merke som Nissan for eksempel allerede informert enkelte bileiere om at nedstengningen av 2G-nettet vil fรฅ konsekvenser for dem. Dog pรฅ en litt annen mรฅte. Les mer om det her.