Det er anslått at 800.000 flere daglige bilturer i hovedstadsområdet i 2035 vil bety at 21,1 millioner timer går til spille på veiene.
Selv om enkelte politikere kjemper for å gjøre livet som sjåfør så vanskelig som mulig, er trafikken kommet for å bli.
Og nå viser en ny fremskrivning av trafikken i hovedstadsområdet at bilister, folk på sykkel og tog i 2035 vil kaste bort 21,1 millioner timer i trafikken.
Ku som vil oppstå som følge av økt trengsel. Det skriver Region Hovedstaden i en pressemelding .
De 21,1 millioner timene er 1,1 millioner timer mer enn det som allerede er bortkastet i trafikken rundt og i hovedstaden.
LES OGSÅ: Nordjydes splitter nye Fisker har tapt minst 200.000 kroner i verdi
– Hvis vi ikke gjør det, vil vi ende opp med kø, miljø- og støyforurensning og massevis av bortkastede timer i trafikken. Det går rett og slett ikke, sier leder av regionrådet i Region Hovedstaden, Lars Gaardhoj (S).
Motsatt indikerer analysen også at CO2-utslippene vil falle med 10 prosent frem mot 2035. Det er rett og slett ikke noe KKR Hovedstaden, som har bestilt analysen, er imponert over.
– Begge deler peker på et ytterligere behov for omlegging av tungtransport samt flytting av varetransport og persontransport, sier Karsten Längerich, nestleder i KKR Hovedstaden.
Mobilitetsanalysen indikerer også at langt de fleste reisene som i 2035 vil skape større kø på veiene i hovedstadsområdet er «fritidsreiser». Mens pendlere kun vil stå for 26 prosent av reisene.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!