Privatleasede elbiler i vanvittig vekst på over 300 prosent

Privatleasing blomstrer blant danske forbrukere, og der fokuset har vært på de generelle tallene for privatleasing, blir det enda voldsommere om man fordyper seg i tallene for elbiler. Her viser de siste beregningene en økning på 333 % det siste året.

I mars 2023 utgjorde privatleasing 15 % av det totale nybilsalget, mens et år senere, dvs. i mars 2024, har andelen vokst til 23 %. Dette tilsvarer en andelsøkning på 78 %.

Elbilmarkedet har derfor endret seg historisk, og tallene er et uttrykk for at bilkjøpere går forsiktig frem, mener flere eksperter. At danskene har blitt betydelig mer fornøyd med privatleasing de siste årene overrasker ikke det svenske ytelses-elbilmerket Polestar, som basert på nye tall fra De Danske Bilimportorer kan melde at det spesielt er elbiler danskene ønsker å privatlease. .

Bare i elbilmarkedet har antallet privatleasede biler vokst med hele 333 % i første kvartal 2024 sammenlignet med første kvartal 2023, og dermed har det danske bilmarkedet endret seg på rekordtid. Dette får Polestar til å annonsere en ny skarp og svært konkurransedyktig pris, hvor det blir mulig å lease en Polestar 2 for kun DKK 3.995 per måned.

«Det er ingen tvil om at vi for øyeblikket er i et bilmarked som er under stor transformasjon både hjemme og globalt. Akkurat nå vil mange dansker heller leie enn eie, og det setter vi naturligvis pris på hos Polestar . Helt siden vi kom til Danmark for tre år siden har Polestar lykkes med å ha markedets beste priser på privatleasing, og dette har bidratt til vår suksess på det danske markedet, sier Henrik Bang, direktør i Polestar, og fortsetter:

– En skarp leasingpris avhenger særlig av hvor mye eller lite en gitt modell taper i løpet av leasingperioden, kombinert med reparasjons- og servicekostnadene leasingselskapet forventer. Og på disse to parameterne har Polestar vist seg å være veldig sterk i markedet med lave månedlige betalinger som resultat. Derfor er vi også stolte over å nå kunne annonsere en ny og ekstremt skarp pris på kun DKK 3.995,- for å lease en Polestar 2, som skal gjøre det mulig for enda flere dansker å komme tett på en premium elbil med eksepsjonelt god koreansk egenskaper.» sier Henrik Bang.

Markedsanalytiker: "Det er importørenes måte å tilby forbrukerne trygghet i markedet"
Ifølge Jan Lang, som er markedsanalytiker i Bilbasen, står vi overfor et marked som aldri har vært mer komplekst. Et historisk ustabilt marked påvirker uunngåelig danskenes tvil og får dem til å gå rundt den varme frosken, når det gjelder valg av bil, lenger enn før.

«Privatleasing utvikler seg lynraskt som en konsekvens av det konkurranseutsatte markedet vi er i. Ingenting er konstant på dette området, og siden første kvartal 2023 har antall tilbud på privatleasing i Danmark vokst fra cirka 100 til cirka 280 i første kvartal 2024 Dette er en helt ekstraordinær utvikling. Privatleasing er importørenes måte å tilby forbrukerne en trygghet og tilgjengelighet som er vanskeligere å oppnå med et tradisjonelt bilkjøp. Privatleasing blir dermed en ekstremt relevant snarvei til premium elbiler – og til biler generelt. Det er med andre ord et produkt som bilfabrikker og importører ikke lenger kan se bort fra som salgskanal», sier Jan Lang

Det nye privatleasingtilbudet fra 3.995,- er gjort i samarbeid med Santander og er for Polestar 2 Lang rekkevidde Enkeltmotor med Pilotpakke inkl. 15 000 km årlig og 14 995 kr i førstegangsbetaling.

Som en del av det nye privatleasingtilbudet tilbyr Polestar også sin toppmodell, racerbilen Polestar med firehjulsdrift i form av Long Range Dual-motorvarianten med Pilot- og Plus-pakken og hele 421 hestekrefter for kun 4.595,- inkl. 15 000 km årlig og 14 995 kr i førstegangsbetaling.

Felles for alle varianter i tilbudet er at de nye privatleasingprisene på alle variantene for hele leasingperioden ligger langt under utsalgsprisen med en faktor på under 40 %.

Se alle de nye privatleasingprisene på alle varianter her www.polestar.com/dk/privatleasing



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...