FDM krever nå at staten subsidierer mindre og billigere elbiler enda mer enn tilfellet er i dag. Forslaget møter imidlertid allerede kritikk.
FDM krever nå at staten støtter elbiler mer enn tilfellet er i dag.
Konkret krever interesseorganisasjonen at staten kaster enda flere tilskuddskroner på spesielt de mindre og billigere elbilene. Dersom dette ikke skjer, frykter FDM at det vil dukke opp et A- og et B-lag med bilister.
Derfor har organisasjonen også startet en kampanje med påstanden som heter 'Hvordan flere dansker – og miljøet – får bedre utbytte av elbilsubsidier.'
– Vi tviler på at elbilen virkelig får et folkelig gjennombrudd dersom de mange danskene som ikke har 300.000-500.000 kroner for en ny elbil, må klare seg med en halv last, sier administrerende direktør i FDM, Stina Glavind.
LES OGSÅ: Så mange biler har blitt beslaglagt for fartsovertredelse på 3 år
Hun mener det akkurat nå er et A-lag innen elbil som får alle fordelene ved å kjøre i elbil. Forslaget faller imidlertid i dårlig grunn hos De Danske Bilimportorer.
– Du finner lett en mindre velstående familie med mange barn som derfor trenger en større bil. De vil bli straffet av FDMs forslag.
Skal man føre fordelingspolitikk mener jeg at det bør gjøres gjennom inntektsskatten. Vi bør satse på å senke registreringsavgiften på alle typer elbiler, sier direktøren i Bilimportorerne i et intervju med magasinet Motor.
Motsatt mener også De Danske Bilimportorer at gulroten ikke lenger er nok til å lokke dansker inn i elbiler. En pisk trengs. Danskene må faktisk bare justere seg, sier Mads Rorvig. Les mer om det her.
Den siste avtalen om bilavgifter er tilbake fra desember 2020. Med små justeringer underveis betyr det at avgiftene på elbiler stiger igjen i 2026. Og i 2035 må det ikke være en eneste krone i avgiftsrabatt på elbiler.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!