1. november, 2024

Opel presenterer en helt ny toppmodell – se bildene her

Opel lover en rekkevidde på 700 km i den splitter nye toppmodellen Grandland SUV. Se de siste nye bildene her!

Bare to uker etter at den tyske bilprodusenten viste de første bildene av den kompakte SUV-en Frontera, er merket på spill igjen. Nå løftes sløret for helt nye Opel Grandland, bygget på den nye batterifokuserte STLA Medium-plattformen, som tilbyr en rekkevidde på opptil 700 kilometer, den nyeste teknologien med bl.a. Intelli-Lux Pixel HD lyssystem med over 50 000 individuelle LED-elementer samt dynamisk og elegant design både utvendig og i kabinen.

«Nye Grandland er en milepæl for Opel, ettersom alle Opel-modeller nå er tilgjengelig som elbil. Dette er et stort steg i vår elektriske offensiv. Det nye Grandland ble designet og utviklet i Rüsselsheim og skal produseres i Eisenach. Slektskapet med konseptbilen Opel Experimental er umiskjennelig. Nye Opel byr på innovasjoner som først ble sett på den eksepsjonelle konseptbilen. Derfor vil nye Grandland styrke vår posisjon i det viktige C-SUV-segmentet, sier Opel-sjef Florian Huettl.

Elektrisk fokusert plattform tillater rekkevidde på opptil 700 km (WLTP)
Nye Grandland er den første Opel som tar i bruk den nye Stellantis STLA Medium-plattformen, som er utviklet med fokus på elbiler. Takket være den nye plattformens arkitektur kan batteriene pakkes kompakt og flatt i bilen og holde opptil 98 kWh, som med flere ulike energibesparende tiltak som varmepumpen kan bringe rekkevidden opp til 700 km. Hurtiglading fra offentlig ladestasjon kan lade batteriet til 80 prosent kapasitet på ca. 26 minutter.

3D Vizor foran, opplyst Blitz-logo, Edge-lysteknologi og Intelli-Lux Pixel Matrix HD
Nye Grandland skal fungere som Opels toppmodell, og derfor er det lagt vekt på bilens utseende. Heldigvis tilbyr STLA Medium-plattformen mange alternativer, inkludert den nye SUV-en er blitt betydelig større enn forgjengeren. For å være presis er lengden økt med 173 mm, høyden med 19 mm, og 64 mm er lagt til bredden (lengde: 4.650 mm, høyde: 1.660 mm, bredde: 1.905 mm).

Dette har gitt utseendet til det nye Grandland mye karakter og dynamikk. For ytterligere å få den tyske SUVen til å skille seg ut, har designerne tatt i bruk en ny tolkning av Opels karakteristiske "ansikts" Vizor-grill. Den nyutviklede 3D Vizor-fronten kombinerer den horisontale grillen og vingeformede hjørnelys med den nye Blitz-logoen, som er opplyst med Edge-lysteknologi og sender en hilsen til Opels Experimental konseptbil. Det er forøvrig også første gang Opel introduserer opplyste «OPEL»-bokstaver på baksiden. Hvis du virkelig vil skille deg ut i trafikken, er Opel Grandland tilgjengelig med opptil 20" felger.

Opel præsenterer helt ny topmodel - se billederne her
Kreditt: Opel

Opel er kjent for sine avanserte matriselys, og de var de første som introduserte dem i de mindre og billigere segmentene. I Grandland presenterer Opel det splitter nye og innovative Intelli-Lux Pixel Matrix HD-lyset. Systemet er utstyrt med 51.200 lyselementer, 25.600 på hver side, og gir et enda skarpere og mer presist lys enn den tidligere matriseteknologien – fortsatt helt uten å blende møtende trafikanter.

Grandlands lange akselavstand på 2.784 mm gir den store SUV-en et langstrakt dynamisk utseende, noe som understrekes ytterligere av det sorte taket. I likhet med de eksisterende Opel-modellene holdes designet elegant og stramt, mens linjene rundt hjulbuene er skarpt kuttet for å visuelt fremheve hjulene og de robuste beskyttelsespanelene nederst på bilens side. Den lange akselavstanden gir også god plass i kupeen, og baksetene kan legges ned i en 40:20:40-konfigurasjon, noe som gir opptil 1.641 liter bagasjerom.

Romslig interiør med 16" infotainmentskjerm, AGR-seter og smarte oppbevaringsløsninger
Interiøret speiler eksteriøret med en stram og tydelig design. Den 16" infotainmentskjermen er vendt litt mot føreren, og midtkonsollen er høyt plassert, noe som gir førersetet i den ellers romslige hytta en sporty og intim korstilling. Den digitale instrumentgruppen foran rattet viser informasjon knyttet til bilen og sørger for at sjåføren kan fokusere på å nyte turen og bruke Intelli-HUD head-up display for å få mer informasjon.

Foretrekker du å unngå unødvendig distraksjon under kjøring, kan du velge Pure Mode, hvoretter informasjon i instrumentpanelet, head-up display og infotainmentskjerm holdes på et absolutt minimum. Denne funksjonen er spesielt nyttig under natttrafikk og i regnvær. Veldig typisk for Opel, det er fysiske knapper for funksjoner som oftest brukes – f.eks. klimaanlegg kontroll.

Instrumentpanelet er delt horisontalt av en «Edge light», som er basert på samme teknologi som på Vizor-grillen foran på bilen. Den øvre halvdelen er holdt i stoff og gir interiøret et taktilt og innbydende utseende, mens overflaten under Edge-lyset er en transparent glasslignende overflate som speiler og reflekterer omgivelsesbelysningen. Alle materialer i kabinen er ellers laget av 100 % resirkulerte materialer.

Opel præsenterer helt ny topmodel - se billederne her
Kreditt: Opel

Du må se bra ut i en Opel, og nye Grandland er intet unntak. Opels velkjente AGR-seter har naturligvis også funnet veien til Opels toppmodell, og de er videreutviklet for anledningen med enda flere justeringsmuligheter, ventilasjon og massasje. I tillegg er den patenterte Intelli-Seat-funksjonen, som reduserer trykket på halebeinet, standard på forsetene. I baksetet har passasjerene 20 mm mer benplass sammenlignet med forgjengeren.

Designerne har fokusert på å skape en allsidig bil. Det er 35 liter lagringsplass i kupeen, og det er skapt innovative måter for å gjøre livet enklere for eieren i hverdagen. Et godt eksempel er Pixel Box, som dels tar seg godt ut i midtkonsollen pakket inn i stoff og med glass som reflekterer lyset i kupeen, og samtidig fungerer den som beskyttet oppbevaring og lading av smarttelefonen din. Det gjennomsiktige glasset sørger også for at telefonen alltid er synlig slik at den ikke blir glemt i bilen.

Flere forskjellige drivlinjer og et bredt utvalg av assistansesystemer
I tillegg til de elektriske drivlinjene kommer nye Grandland som en Plug-in hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 85 km (WLTP) og som en 48 volt mild hybrid.

Nye Grandland kommer som standard med et utall av oppgavehjelpssystemer som f.eks automatisk cruisekontroll med stop & go, utvidet trafikkskiltgjenkjenning, intelligent hastighetsjustering og "in crash braking", som sørger for at bilen bremser ved en ulykke også etter kollisjonen.

Intelli-Drive 2.0 kan kjøpes og utstyrer bilen med sensorer, kameraer og over-the-air informasjon som mater ulike elektroniske assistenter med data. Med Intelli-Drive 2.0 kan bilen også parkere seg selv, har 360-graders Intelli-Vision-kamera, og bakkameraet er utstyrt med automatisk rengjøringsfunksjon.

Opel Danmark ser frem til den nye toppmodellen, men det er foreløpig ikke offentliggjort når Granland skal lanseres i Danmark. Se mer for Opel her!

Opel præsenterer helt ny topmodel - se billederne her
Kreditt: Opel

Latest

Don't miss

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang,...

Formel 1s bilmerke har gått konkurs

Ratford Motors, som i 2020 ble kjøpt opp av...

Porsche angrer – vil tross alt ikke bare bygge elbiler

Egentlig hadde Porsche kun tenkt å bygge elbiler. Senest...

Xiaomi SU7 har knust Porsches Nürburgring-rekord

Den kinesiske elbilen Xiaomi SU7 Ultra er den raskeste...

Audi stenger bilfabrikk – over 3600 mister jobben

Snart er det bare én bilfabrikk igjen i hele...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport. Mens elektrifiserte...

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye funksjon er ikke i tvil om at bilmerket visste nøyaktig hva de gjorde da «rane»...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen er syk!

Først Aston Martins Fernando Alonso. Og nå bekrefter Haas at også Kevin Magnussen har lagt seg med sykdom. Oliver Bearmann tar over danskens løp....

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme seg til sitt eget bryllup på. Politiet i England har beslaglagt Lamborghinien han ellers kjørte....

Mercedes har vært forlatt i 12 år: Ingen vet hvorfor

I Yorkshire, England, har en Mercedes W124 blitt forlatt i minst 12 år. Bilens forfall er flittig dokumentert på Google Maps. Nå har bilen...

EU tvinger alle sjåfører til å følge den danske skiltregelen

I Danmark har bilistene kunnet laste ned det digitale veikartet på telefonene de siste fire årene. Nå må det samme skje i alle andre...

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...

Politiet har tatt et korkort fra enda en kjendis

I en ny bok avslører TV-baronessen, Caroline Flemming, som tidligere hadde kjæreste med fotballspilleren Nicklas Bendtner, at politiet har tatt korkortet hennes. Caroline Fleming,...

Xiaomis Nürburgring-tid er en bløff, sier Misha Charoudin

Den kjente YouTuberen Misha Charoudin er ikke i tvil om at kinesiske Xiaomi har jukset seg til runderekorden rundt Nürburgring. Bilmerket snakker ikke sant,...

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk. Porsche...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...