Her hjemme er skrapmetallpremien som sjåfører kan få relativt beskjeden. I England er det «heftig» på en annen måte.
I England har hovedstaden London enda mer mot bilistene enn tilfellet er i for eksempel København.
Her koster det opptil 108 kroner hver dag å gå inn og ut av den såkalte miljøsonen, som dekker det meste av byen og området rundt.
På den annen side øker britene nå skrotpremien når det gjelder biler som ikke får være i 'ULEZ-sonen'.
Det skriver Autocar .
LES OGSÅ: EU dropper strenge krav til elbiler i kaldt vær
Totalt har byens sosialdemokratiske ordfører, Sadiq Khan, forpliktet ytterligere 50 millioner pund til skrappremien totalt sett.
Det betyr at britene kan få opptil 2.000 pund, tilsvarende 17.430 kroner, for å vrake sin 'ikke miljøvennlige' bil.
Til sammenligning har du i Danmark kun rett på 2200 skrappremier. Det er imidlertid flere ganger sett at skrotpremien settes opp i puljer av gangen. Les mer om det her .
– Å rense den giftige luften er ikke noe som lar vente på seg.
– Mens vi streber etter å bygge et grønnere og sunnere London for alle, er jeg fast bestemt på at alle innbyggere og virksomheter må bidra.
– Vår falske skrappremie vil hjelpe mange flere mennesker i London, sa Sadiq Khan i en uttalelse ifølge avisen.
Det er imidlertid ikke alle som synes London-regjeringens jakt på bilister er like beundringsverdig. Blant annet kaller Storbritannias konservative statsminister Rishi Sunak reglene i London for «anti-motorisme».
På sin «X»-profil understreker statsministeren at bilen fortsatt er viktig for mange britiske familier. Derfor har han også tenkt å slå ned på flere anti-kjørelover over hele landet.
Sunak lempet også på et annet forbud i fjor. Nå kan britene kjøre rundt i nye diesel- og bensinbiler litt til. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!