Kinesiske merker gjør bilene sine 178 prosent dyrere i Europa

Kinesiske bilmerker melker europeiske bilister for mye mer penger enn kundene på hjemmemarkedet pleier ut, viser nye tall.

Noen kinesiske bilmerker øker prisen med opptil 174 prosent når de tar med seg bilene sine til Europa. I hvert fall hvis man sammenligner med hva de samme bilene koster i Kina.

Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .

Som et eksempel tar Reuters en titt på BYD Atto 3, som i enkelte markeder er 174 prosent dyrere enn hjemme i Kina.

For Dolphin-modellen er prisforskjellen enda villere. Enkelte europeere blir bedt om å betale så mye som 178 prosent mer for den samme bilen som kineserne kan få. Dette er for eksempel tilfelle i Tyskland.

LES OGSÅ: Kina-merket kaller salg i Danmark for et blått stempel

Kineserne hever ikke bare prisen fordi frakt- og utviklingskostnader må legges på når biler skal fraktes til og tilpasses det europeiske markedet.

Ifølge Reuters hever de kinesiske bilmerkene prisen fordi det er mulig for dem. Kineserne har lykkes med å effektivisere store deler av produksjonen.

Deler som flere av de europeiske konkurrentene ennå ikke har grep om. For eksempel produksjon av batterier og utvinning av råvarer.

De enorme prisforskjellene bør ikke bare skape bekymring blant bilistene. Den europeiske bilindustrien bør også merke seg prisene.

For med så stor forskjell vil det trolig bety at de kinesiske bilmerkene uten problemer vil kunne møte EUs varslede straffetoll. Selv om tollavgiften får tilbakevirkende kraft. Les mer om det her .

Kineserne er imidlertid ikke de eneste som justerer prisene på elbiler avhengig av markedene. Likevel har Enhedslisten nylig fremmet et forslag som vil tvinge danskene til å støtte elbiler enda mer enn tilfellet er i dag.Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...