2. november, 2024

Kinesiske merker gjør bilene sine 178 prosent dyrere i Europa

Kinesiske bilmerker melker europeiske bilister for mye mer penger enn kundene på hjemmemarkedet pleier ut, viser nye tall.

Noen kinesiske bilmerker øker prisen med opptil 174 prosent når de tar med seg bilene sine til Europa. I hvert fall hvis man sammenligner med hva de samme bilene koster i Kina.

Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .

Som et eksempel tar Reuters en titt på BYD Atto 3, som i enkelte markeder er 174 prosent dyrere enn hjemme i Kina.

For Dolphin-modellen er prisforskjellen enda villere. Enkelte europeere blir bedt om å betale så mye som 178 prosent mer for den samme bilen som kineserne kan få. Dette er for eksempel tilfelle i Tyskland.

LES OGSÅ: Kina-merket kaller salg i Danmark for et blått stempel

Kineserne hever ikke bare prisen fordi frakt- og utviklingskostnader må legges på når biler skal fraktes til og tilpasses det europeiske markedet.

Ifølge Reuters hever de kinesiske bilmerkene prisen fordi det er mulig for dem. Kineserne har lykkes med å effektivisere store deler av produksjonen.

Deler som flere av de europeiske konkurrentene ennå ikke har grep om. For eksempel produksjon av batterier og utvinning av råvarer.

De enorme prisforskjellene bør ikke bare skape bekymring blant bilistene. Den europeiske bilindustrien bør også merke seg prisene.

For med så stor forskjell vil det trolig bety at de kinesiske bilmerkene uten problemer vil kunne møte EUs varslede straffetoll. Selv om tollavgiften får tilbakevirkende kraft. Les mer om det her .

Kineserne er imidlertid ikke de eneste som justerer prisene på elbiler avhengig av markedene. Likevel har Enhedslisten nylig fremmet et forslag som vil tvinge danskene til å støtte elbiler enda mer enn tilfellet er i dag.Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner...

Bilgiganten tilbakekaller 44.000 biler – bremser kollapser

Stellantis må nå tilbakekalle de store, fordi en rekke...

Tesla Model Y 'Juniper' har blitt sett på gata

Den er godt nok under kraftig kamuflasje, men Tesla...

Volvo kjøper ut kriserammet batterifabrikk etter takbrudd

Volvo trekker seg nå fullstendig fra samarbeidet med den...

Sparte skrapbiler i 50 år – nå er de solgt for 100 millioner

Skrapforhandleren Rudi Kleins bilsamling var en åpen hemmelighet som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen i krise – tjener under 1000 kr pr bil

Volkswagen er midt i en krise som kan koste flere bilfabrikker i Tyskland livet. Samtidig står tusenvis av arbeidsplasser i fare. Volkswagen står overfor...

Nye tall: Elbiler parkeres mer på motorveiene

Eksperter mener at elbilene, som ifølge tall fra oktober nå er flere enn noen gang før, gir mer støy på motorveiene. Eksperter advarer nå...

Bilgiganten kan stenge legendarisk merkevare om 2 år

Til tross for Stellantis' unnskyldninger fra konsernets egen direktørs trusler om nedleggelse av 'flere bilmerker', kan Chrysler være død om bare 2 år. Verdens...

90 prosent av alle Ferrari gatebiler eksisterer fortsatt

Ifølge Ferrari selv eksisterer fortsatt 90 prosent av alle gatebiler merket noen gang har bygget i dag. Den første Ferrari for sivil bruk er...

Vil koste 19 milliarder kr – nå må en spesiell bilfabrikk klare

Kinesiske SVOLT, en spin-off av Great Wall Motors, skulle ha brukt 19 milliarder på en batterifabrikk for elbiler i Tyskland. Nå dør prosjektet. Den...

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport. Mens elektrifiserte...

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye funksjon er ikke i tvil om at bilmerket visste nøyaktig hva de gjorde da «rane»...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen er syk!

Først Aston Martins Fernando Alonso. Og nå bekrefter Haas at også Kevin Magnussen har lagt seg med sykdom. Oliver Bearmann tar over danskens løp....

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme seg til sitt eget bryllup på. Politiet i England har beslaglagt Lamborghinien han ellers kjørte....

Mercedes har vært forlatt i 12 år: Ingen vet hvorfor

I Yorkshire, England, har en Mercedes W124 blitt forlatt i minst 12 år. Bilens forfall er flittig dokumentert på Google Maps. Nå har bilen...

EU tvinger alle sjåfører til å følge den danske skiltregelen

I Danmark har bilistene kunnet laste ned det digitale veikartet på telefonene de siste fire årene. Nå må det samme skje i alle andre...

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...