Det er ikke bare racerbiler og personbiler Porsche heller syntetisk drivstoff på. I et nytt forsøk fyller fabrikken i Zuffenhausen nå lastebiler med denne typen ting.
Hva jobber vi med fremover, og hvordan skal tungtransporten, ikke minst, oppstå i et politisk klima som ønsker å kvitte seg med CO2?
Det er et av spørsmålene som for tiden opptar mest plass i bilindustrien.
Hos Porsche i Zuffenhausen gjør de imidlertid mer enn å tenke på spørsmålet. Syntetisk HVO100-diesel helles på en håndfull lastebiler i en flerårig prøveperiode.
Lastebilene skal – som flere andre biler på forskjellig drivstoff – kjøre frem og tilbake til Porsches fabrikker i Zuffenhausen, Weissach og Leipzig.
LES OGSÅ: Overgangen til elbiler kan være skadelig, sier EU
Totalt tømmer Porsche nå den syntetiske dieselen i 12 lastebiler for innvendig bruk. Faktisk har merket testet syntetisk diesel i en rekke lastebiler siden 2020. Nå utvides imidlertid forsøket.
Det sier merket i en pressemelding .
Likeledes har en rekke av selskapene som henter biler ved Porsches fabrikk i Zuffenhausen sagt ja til å frakte biler til Sveits med elektriske lastebiler på prøvebasis.
– Å redusere CO2-avtrykket er en integrert del av vår bærekraftstrategi.
– Her er bruk av lastebiler med alternative drivlinjer og drivmidler et viktig skritt i retning av våre ambisiøse mål, sier styremedlem i Porsche AG Albrecht Reimold.
Porsche har allerede en fabrikk i Chile som produserer syntetisk bensin. Dette er hva bilene i Porsche Supercup gjør denne sesongen. Det er planer om ytterligere fabrikker i bl.a. Australia, Uruguay og USA.
Men selv om Porsche i utgangspunktet forventer at hvert Supercup-lag skal bruke 50.000 liter e-drivstoff i år, er det ingenting i veien for at det samme drivstoffet helles i vanlige gatebiler.
Det synes heller ikke konkurrentene. Hos Stellantis, verdens fjerde største bilprodusent, vil de allerede garantere at 28 millioner biler kan gå på syntetisk bensin. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!