24. april, 2025

Avsløring: Betaler opptil 70 prosent for mye for lading

Rapporten fra Konkurranserådet avdekker at halvparten av forbrukerne betaler opptil 70 prosent for mye for å lade elbilene sine på grunn av et komplisert marked med ugjennomsiktige prisstrukturer.

De Danske Bilimportorer deler bekymringen og støtter Konkurranserådets syv anbefalinger for å bedre konkurransen i lademarkedet. Blant disse anbefalingene er et forbud mot å «bunte» ladetjenester, en praksis der hjemme- og utendørslading slås sammen til ett abonnement.

– Forbud mot konkrete markedsløsninger bør generelt være svært forsiktige, men Konkurranserådet ser på forbudet som nødvendig for å skape konkurranse på markedet. Derfor støtter vi også et midlertidig forbud slik at forbrukerne kan få de beste og billigste produktene, forklarer vi. Allan Skytte Christensen, sjefskonsulent i De Danske Bilimportorer.

Bunting er en praksis som ikke finnes i andre land, og den må ses i lys av den danske skatterefusjonsordningen, hvor ladeoperatører er involvert for at forbrukere skal få refundert elavgiften.

Med forbud mot bunting vil det fortsatt være mulig å tilby gratis-bruk-abonnement for enten hjemme- eller utendørslading, men det vil være forbudt å selge abonnementer som kombinerer begge deler.

Allan Skytte Christensen understreker at forbudet kun er nødvendig inntil markedet utvikler seg og tilbud om gratis-å-bruk-abonnement styres av forbrukernes etterspørsel.

– Akkurat nå mener Konkurranserådet at bunting av hjemme- og utendørslading forsterker problemene i markedet og holder forbrukerne i lukkede ladenett, noe som skader konkurransen, sier han.

De Danske Bilimportorer mener at Konkurranserådets syv anbefalinger er et skritt i riktig retning for å gjøre markedet for lading av elbiler mer oversiktlig og konkurransedyktig. Ved å forby kobling kan forbrukerne velge de mest attraktive og rimelige løsningene, noe som vil bidra til mer effektiv konkurranse og til slutt lavere priser på lading av elbiler.

Anbefalinger på hjemmelademarkedet
I markedet for hjemmelading har Konkurranserådet tre konkrete anbefalinger om avgifter, økt pristransparens og reduserte byttekostnader:

  • Anbefaling 1: Dagens refusjonsordning for lading i hjemmet må avvikles.
    Refusjonsordningen, og særlig sammenhengen med et driftsansvar på ladeboksen, har utilsiktede konsekvenser for konkurransen og bør derfor avvikles. I den forbindelse kan det vurderes om refusjonsordningen bør erstattes med andre (mer effektive) insentivmekanismer.
  • Anbefaling 2: Mulighetene for å sammenligne priser på hjemmeladeavtaler må forbedres.
    For å kunne sammenligne prisene må det utvikles en standard som tilbyderne kan beregne og presentere en samlet månedlig kostnad på som ulike typer elbileiere kan forvente å betale for tilbudt ladeutslipp.
  • Anbefaling 3: Forbrukerne må ha bedre muligheter for å kunne beholde ladeboksen når de bytter leverandør av tjenesteavtaler og andre tjenester knyttet til ladeboksen.
    Forbrukere bør ha bedre muligheter til å beholde ladeboksen sin når de bytter leverandør av tjenesteavtaler eller overtar en leid ladeboks til en fornuftig pris dersom de ønsker å si opp en slik abonnementsavtale.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende...

Studie: El- og bensinbiler har samme feil

En tysk studie viser at elbiler stoppes av betydelig...

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke...

Hele landet vender ryggen til Tesla – har solgt under 100 biler

Så langt har april måned vært et mareritt for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....

Slik skal alle nye elbiler fra BMW se ut

BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som et ukamuflert konsept. Bilen skal erstatte 3-serien og vil ha et kantete design med «hainese»....

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra Elon Musk. Matt Hiller fra Hawaii så muligheten og tjener nå penger på sin nettvirksomhet....

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet er ment å hindre termisk løping og brann i å spre seg i elbilbatterier. Hyundai...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia e-Soul var kjøreklar og betjent. Nå skal bilen, med en rekkevidde på 98 kilometer, repareres...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien som bare ikke vil dø. Nå skal laget ha tilbudt ham 2 milliarder kroner for...

Glad Kevin Magnussen deler gode nyheter til tross for nedgangstider

Kevin Magnussen og BMW M Hybrid V8 mistet en pallplass i WEC på Imola på grunn av et teknisk problem. Dansken fikk imidlertid VM-poeng....