3. mars, 2025

Avsløring: Betaler opptil 70 prosent for mye for lading

Rapporten fra Konkurranserådet avdekker at halvparten av forbrukerne betaler opptil 70 prosent for mye for å lade elbilene sine på grunn av et komplisert marked med ugjennomsiktige prisstrukturer.

De Danske Bilimportorer deler bekymringen og støtter Konkurranserådets syv anbefalinger for å bedre konkurransen i lademarkedet. Blant disse anbefalingene er et forbud mot å «bunte» ladetjenester, en praksis der hjemme- og utendørslading slås sammen til ett abonnement.

– Forbud mot konkrete markedsløsninger bør generelt være svært forsiktige, men Konkurranserådet ser på forbudet som nødvendig for å skape konkurranse på markedet. Derfor støtter vi også et midlertidig forbud slik at forbrukerne kan få de beste og billigste produktene, forklarer vi. Allan Skytte Christensen, sjefskonsulent i De Danske Bilimportorer.

Bunting er en praksis som ikke finnes i andre land, og den må ses i lys av den danske skatterefusjonsordningen, hvor ladeoperatører er involvert for at forbrukere skal få refundert elavgiften.

Med forbud mot bunting vil det fortsatt være mulig å tilby gratis-bruk-abonnement for enten hjemme- eller utendørslading, men det vil være forbudt å selge abonnementer som kombinerer begge deler.

Allan Skytte Christensen understreker at forbudet kun er nødvendig inntil markedet utvikler seg og tilbud om gratis-å-bruk-abonnement styres av forbrukernes etterspørsel.

– Akkurat nå mener Konkurranserådet at bunting av hjemme- og utendørslading forsterker problemene i markedet og holder forbrukerne i lukkede ladenett, noe som skader konkurransen, sier han.

De Danske Bilimportorer mener at Konkurranserådets syv anbefalinger er et skritt i riktig retning for å gjøre markedet for lading av elbiler mer oversiktlig og konkurransedyktig. Ved å forby kobling kan forbrukerne velge de mest attraktive og rimelige løsningene, noe som vil bidra til mer effektiv konkurranse og til slutt lavere priser på lading av elbiler.

Anbefalinger på hjemmelademarkedet
I markedet for hjemmelading har Konkurranserådet tre konkrete anbefalinger om avgifter, økt pristransparens og reduserte byttekostnader:

  • Anbefaling 1: Dagens refusjonsordning for lading i hjemmet må avvikles.
    Refusjonsordningen, og særlig sammenhengen med et driftsansvar på ladeboksen, har utilsiktede konsekvenser for konkurransen og bør derfor avvikles. I den forbindelse kan det vurderes om refusjonsordningen bør erstattes med andre (mer effektive) insentivmekanismer.
  • Anbefaling 2: Mulighetene for å sammenligne priser på hjemmeladeavtaler må forbedres.
    For å kunne sammenligne prisene må det utvikles en standard som tilbyderne kan beregne og presentere en samlet månedlig kostnad på som ulike typer elbileiere kan forvente å betale for tilbudt ladeutslipp.
  • Anbefaling 3: Forbrukerne må ha bedre muligheter for å kunne beholde ladeboksen når de bytter leverandør av tjenesteavtaler og andre tjenester knyttet til ladeboksen.
    Forbrukere bør ha bedre muligheter til å beholde ladeboksen sin når de bytter leverandør av tjenesteavtaler eller overtar en leid ladeboks til en fornuftig pris dersom de ønsker å si opp en slik abonnementsavtale.

Latest

Don't miss

18 år gamle Lærke Ronn får en unik sjanse i motorsport: Trenes av Le Mans-vinner

Lærke Ronn får en erfaren mentor i Mikkel O....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi...

Bakskjerm til elbil koster 50 000 kr. uten mva

Ifølge Takstmannskretsen har prisene på reservedeler til spesielt Kia-biler...

Adam LZ finner ekstremt sjelden BMW ved en tilfeldighet

Ved første øyekast ser den ut som en firedørs...

Store skjermer er ikke kult lenger, sier Mercedes

Mercedes beveger seg ikke nødvendigvis bort fra storskjermene. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...