EU foreslรฅr at alle nye biler som selges i Europa skal bestรฅ av minst 25 prosent resirkulert plast innen 2030. En svensk rettssak skal kartlegge konsekvensene.
EU รธnsker mer resirkulering. Ogsรฅ i bilene.
Fagforbundet vil dermed tvinge alle bilmerker til รฅ bruke 25 prosent resirkulert plast i alle nye biler. 6 prosent av plasten skal komme fra utrangerte biler.
Dette er bare noen av forslagene i EUs sรฅkalte ELV-forordning som stรฅr for 'End-of-life-vehicles'. Svenske RISE, som ogsรฅ har kartlagt brannfaren i elbiler om bord pรฅ ferger , har allerede undersรธkt konsekvensene av forslaget.
Dette skriver RISE i en pressemelding .
LES OGSร : Tidligere dansk bilsjef er dรธd – 57 รฅr gammel
Prosjektet, som etter planen skal stรฅ ferdig i 2025, har bl.a. deltakelse av de to kinesiskeide merkene Volvo og Polestar.
Noe av det som bilmerkene ikke mรฅ regne som resirkulert plast med EUs nye krav er industriavfall. Noe som ellers i stor grad brukes i bilbransjen i dag.
Ifรธlge svenske RISE er det over 300 kilo plast i moderne biler i dag. Men noen bilmerker har allerede tatt resirkulering i egne hender.
For eksempel har Skoda allerede laget setene i SUV-en av plast. Totalt gรฅr 318 brukte plastflasker inn i รฉn Skoda Enyaq. Alt en del av merkevarens mรฅl om รฅ vรฆre CO2-nรธytrale innen 2030. Det betyr imidlertid ikke at tsjekkerne forlater forbrenningsmotoren. Les mer om det her .