EU foreslår at alle nye biler som selges i Europa skal bestå av minst 25 prosent resirkulert plast innen 2030. En svensk rettssak skal kartlegge konsekvensene.
EU ønsker mer resirkulering. Også i bilene.
Fagforbundet vil dermed tvinge alle bilmerker til å bruke 25 prosent resirkulert plast i alle nye biler. 6 prosent av plasten skal komme fra utrangerte biler.
Dette er bare noen av forslagene i EUs såkalte ELV-forordning som står for 'End-of-life-vehicles'. Svenske RISE, som også har kartlagt brannfaren i elbiler om bord på ferger , har allerede undersøkt konsekvensene av forslaget.
Dette skriver RISE i en pressemelding .
LES OGSÅ: Tidligere dansk bilsjef er død – 57 år gammel
Prosjektet, som etter planen skal stå ferdig i 2025, har bl.a. deltakelse av de to kinesiskeide merkene Volvo og Polestar.
Noe av det som bilmerkene ikke må regne som resirkulert plast med EUs nye krav er industriavfall. Noe som ellers i stor grad brukes i bilbransjen i dag.
Ifølge svenske RISE er det over 300 kilo plast i moderne biler i dag. Men noen bilmerker har allerede tatt resirkulering i egne hender.
For eksempel har Skoda allerede laget setene i SUV-en av plast. Totalt går 318 brukte plastflasker inn i én Skoda Enyaq. Alt en del av merkevarens mål om å være CO2-nøytrale innen 2030. Det betyr imidlertid ikke at tsjekkerne forlater forbrenningsmotoren. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!