485-versjonen av Caterham Seven vil forsvinne helt fra Europa, fordi 2-liters Ford-motoren ikke vil kunne oppfylle EUs fremtidige utslippskrav.
Etter et tiรฅr pรฅ markedet tar Caterham konsekvensen og trekker 485-utgaven av Seven-modellen ut av Europa.
Dette fordi modellen ikke vil kunne oppfylle de kommende utslippskravene fra EU. Den sรฅkalte Euro 7-normen.
Bรฅde 485 og den mer hardcore 485 CSR forsvinner, og de siste bilene โ Caterham kaller dem Final Edition โ vil bare komme hit i svรฆrt begrenset antall.
Bensinmotoren, som er fra Ford, yter 228 hestekrefter og 205 newtonmeter, som gรฅr direkte til bakhjulene via en femtrinns manuell girkasse. Nok til รฅ sende bilene fra 0 til 100 km/t pรฅ bare 4,1 sekunder.
LES OGSร : Kevin Magnussen risikerer en sjelden straffe i Formel 1
โ Det er et bittersรธtt รธyeblikk for oss med avdukingen av Final Edition-modellene. Pรฅ den ene siden markerer det slutten pรฅ en av vรฅre mest ikoniske modeller i Europa.
Pรฅ den annen side har kundene nรฅ muligheten til รฅ eie de siste naturlig aspirerte Seven-modellene, som tar hรธye turtall, sier Caterhams europeiske sjef Olivier Jouanne i en pressemelding .
Caterham ble grunnlagt i England i 1973 som en avlegger av Lotus, og eies i dag av den japanske importรธren VT Holdings, som kjรธpte merket i 2021.
Totalt 85 Final Edition-biler skal bygges for det europeiske markedet, mens ytterligere 10 utgaver av Caterham Seven skal bygges for japanerne. De nye europeiske utslippskravene forventes รฅ tre i kraft sent i 2026.