Parkeringsselskapet EasyPark er allerede ilagt en bot på halvannen million kroner i tingretten. Men nå vil Forbrukerombudet anke dommen.
Forbrukernes vaktbikkje Forbrukerombudet vil ikke godta dommen som den danske avdelingen av parkeringsselskapet EasyPark har mottatt.
P-selskapet må betale en bot på halvannen million kroner for å ha brutt lov om markedsorganisasjoner. Men fordi bruddene går flere år tilbake i tid, kan selskapet kun dømmes etter gamle regler med en mindre straff.
Men Forbrukerombudet er ikke enig i tingrettens tolkning av saken. Derfor er Procesbevillingsnævnet bedt om godkjenning av at saken kan fortsette i Høyesterett.
Det opplyser Forbrukerombudet i en pressemelding .
LES OGSÅ: Skjer om to uker – Danmark gjør populære biler dyrere igjen
– Jeg er ikke enig i den tolkningen av markedsføringslovens såkalte transaksjonsbegrep som Retten i Lyngby har lagt til grunn, og mener derfor også at det er behov for at lagmannsretten får anledning til å ta stilling til vedr. saken, sier forbrukerombud Torben Jensen.
Tilbake i april bøtelagt retten i Lyngby EasyPark for ikke å være flink nok til å informere bilistene om gebyr i forbindelse med bruk av appen, som betales for parkering.
Kollektivselskapet selv har ikke mange kommentarer til dommen. Selskapet mener imidlertid at det har gjort «flere endringer» i forhold til det det nå er dømt for.
– Vi har merket oss dommen fra Retten i Lyngby. Saken gjelder en gammel versjon av appen, og vi har gjort flere forbedringer siden den gang, skriver Lotte Woldiche Præstgaard, som er regiondirektør – Norden & Nederland – i EasyPark i et svar til DR.