Parkeringsselskapet EasyPark er allerede ilagt en bot pรฅ halvannen million kroner i tingretten. Men nรฅ vil Forbrukerombudet anke dommen.
Forbrukernes vaktbikkje Forbrukerombudet vil ikke godta dommen som den danske avdelingen av parkeringsselskapet EasyPark har mottatt.
P-selskapet mรฅ betale en bot pรฅ halvannen million kroner for รฅ ha brutt lov om markedsorganisasjoner. Men fordi bruddene gรฅr flere รฅr tilbake i tid, kan selskapet kun dรธmmes etter gamle regler med en mindre straff.
Men Forbrukerombudet er ikke enig i tingrettens tolkning av saken. Derfor er Procesbevillingsnรฆvnet bedt om godkjenning av at saken kan fortsette i Hรธyesterett.
Det opplyser Forbrukerombudet i en pressemelding .
LES OGSร : Skjer om to uker – Danmark gjรธr populรฆre biler dyrere igjen
โ Jeg er ikke enig i den tolkningen av markedsfรธringslovens sรฅkalte transaksjonsbegrep som Retten i Lyngby har lagt til grunn, og mener derfor ogsรฅ at det er behov for at lagmannsretten fรฅr anledning til รฅ ta stilling til vedr. saken, sier forbrukerombud Torben Jensen.
Tilbake i april bรธtelagt retten i Lyngby EasyPark for ikke รฅ vรฆre flink nok til รฅ informere bilistene om gebyr i forbindelse med bruk av appen, som betales for parkering.
Kollektivselskapet selv har ikke mange kommentarer til dommen. Selskapet mener imidlertid at det har gjort ยซflere endringerยป i forhold til det det nรฅ er dรธmt for.
โ Vi har merket oss dommen fra Retten i Lyngby. Saken gjelder en gammel versjon av appen, og vi har gjort flere forbedringer siden den gang, skriver Lotte Woldiche Prรฆstgaard, som er regiondirektรธr โ Norden & Nederland โ i EasyPark i et svar til DR.