Det handler om cybersikkerhet. Noe man ikke tenkte på for bare noen år siden. Derfor må flere bilmerker nå slanke modellutvalget.
Et nytt krav til cybersikkerhet i alle biler gjør at flere bilmodeller fra flere bilmerker må lide døden.
For flere biler har det faktisk allerede skjedd. Dette er skrevet av Automobilwoche .
Men hva er de nye kravene til cybersikkerhet? Ja, det er skjerping av sikkerheten i nye biler som kanskje ikke gjør det umulig for hackere å komme i nærheten av dem. Men det blir vanskeligere.
Problemet er bare at kravet til cybersikkerhet i alle nye biler er en så ny oppfinnelse fra EUs side at bilene som er på markedet nå ble utviklet uten hensyn til det kravet.
LES OGSÅ: Ford tilbakekaller 5000 biler med fatal fabrikkfeil
Kravet ble rett og slett ikke diskutert da bilene ble utviklet. Men der er den nå. Altså noen som snakker om det.
Og derfor må flere biler fra flere bilmerker dø. Porsche har allerede fjernet den bensindrevne Macan fra modellutvalget. Ellers mente Porsche at bilen kunne selges innenfor EU ved siden av den nye, elektriske versjonen.
Men cybersikkerhetsregelverket setter en effektiv stopper for det. Med andre ord rett foran i England, som ser bort fra reglene fordi det nå ikke lenger er i EU. Engelske sjåfører unngår også en annen utskjelt EU-regel. Les mer om det her.
Hvis Porsche velger å sprenge de nye reglene, kommer EU etter merket fra Zuffenhausen med gigantiske boder. Nærmere bestemt 30.000 euro, tilsvarende 225.000 kroner pr produsert bil.
Også andre biler i VAG-gruppen er utstyrt på denne måten. Det gjelder for eksempel den lille Volkswagen Up!, den noe større Volkswagen Transport T6.1.
Det samme har skjedd med Audi TT, R8 og Audi A5. I sistnevnte tilfelle sier Audi at det handler om å gi plass til en ny generasjon av modellen.