Lamborghinis V10-motor er pรฅ vei ut. Erstatningen โ en V8 โ mangler to sylindre, men tar i stedet flere omdreininger.
Nรฅr vi treffer august, er det over. Sรฅ med Lamborghini- og V10-motorer.
Erstatningen er en 4-liters V8-motor som gรฅr til 10.000 o/min, yter 800 hestekrefter og 730 newtonmeter.
Lamborghini sier selv at motoren ikke er den samme som en lang rekke andre VAG-biler, inkludert merket selv, bruker. For Lamborghini, i SUV-en Urus.
Snarere sies motoren รฅ vรฆre en helt ny enhet utviklet spesielt for Lamborghini. Med flat sveiv kan vi ogsรฅ forvente en rasende, nesten raspende lyd nรฅr vi en gang fรฅr sjansen til รฅ hรธre motoren i aksjon.
LES OGSร : Vegdirektoratet nekter รฅ erkjenne feil pรฅ Lillebรฆltsbroen
Nรฅ er det nok รฅ nevne at motoren har 800 hestekrefter. Men det i seg selv er det motoren med sine to turboer kan ta seg av. Hybriddelen er utelatt. Sรฅ hvor mange hestekrefter den nye babyen Lambo har pรฅ lager vil nok forbli en hemmelighet en liten stund til.
Men vi er allerede langt forbi V10-motorens muligheter. Den siste Lamborghini Huracan, kalt Super Trofeo Jota, har 640 hestekrefter og 850 Nm.
Ifรธlge Autocar skal den enkle elektriske motoren som Lamborghini monterer pรฅ bakakselen vรฆre god for 150 hestekrefter og 300 Nm. Andre medier hevder imidlertid at Lamborghini, som pรฅ storesรธsteren Revuelto, ogsรฅ monterer elektriske motorer pรฅ forakselen.
Men hvis Autocars ord skal tas for pรฅlydende, har den nye babyen i Lamborghinis modellutvalg 913 hestekrefter helt fra starten. ร h, det kan bli bra!