Lamborghini vil trolig sende en elbil til gaten, men det blir ikke før i 2028, og det blir ingen superbil. En slik person gir ikke mening, sier sjefen.
Rimac kommer nok aldri til å bygge en elektrisk hyperbil igjen. Og Lamborghini vil kanskje aldri sende en elektrisk Revuelto eller Huracan til gatene.
Og hvorfor ikke? Det er rett og slett ingen business i det, i hvert fall ikke hvis du spør Lamborghinis administrerende direktør Stephan Winkelmann.
I et intervju med Automotive News vil Winkelmann ikke avskrive ideen om en elektrisk superbil, men han er heller ikke sikker på at den typen bil noen gang vil bli en hit.
– Det er for tidlig (å si noe om, red.) og vi må se tiden an, sier Stephan Winkelmann.
LES OGSÅ: Toyota: «Nå går sannheten om elbiler endelig opp for sjåførene»
I stedet snakker Winkelmann og resten av folket i Sant'Agata, hvor Lamborghinis fabrikk ligger, for bruk og utvikling av syntetisk drivstoff. Noe bl.a. søstermerket Porsche går sterkt i Chile.
Allerede høsten 2023 kom det frem at Lamborghini også skal utvikle syntetisk drivstoff. Les mer om det her. Og de er ikke de eneste.
Et merke som Bugatti, som nå tilhører kroatiske Rimac i samarbeid med Volkswagen, fortsetter også med forbrenningsmotoren.
Det siste som dukker opp, og merkets nyeste bil, er nyheter om speedometeret. Og det er faktisk mye mer interessant enn det høres ut. Les mer her .
På den annen side er det ikke alle som har avskrevet elbilen som en mulighet på forhånd. Ferrari jobber fortsatt med lanseringen av en elbil, og det allerede neste år, selv om italienerne samtidig jobber med en 'omvendt' V6-motor som brenner hydrogen.
At Lamborghini leder an når det gjelder elbiler betyr imidlertid ikke at Winkelmann og Co. har avskrevet biltypen. Den får bare et annet design og først om flere år.
Merkets første tilbud om en ren elbil, Lanzador, er en høybent fetter i stil med SUV-en Urus, og den vil ikke bli å se av kundene før tidligst i 2028.
Allerede fra 2027 kan det imidlertid bli svært vanskelig for bilmerkene som er tilstede i Europa å overbevise bilistene om at de bør kjøpe en bil med forbrenningsmotor. Her stiger avgiftene på drivstoff mye og voldsomt på grunn av nye EU-regler.Les mer om det her .