Direktør forklarer: "Det er derfor Saab døde som et bilmerke"

Da den amerikanske regjeringen reddet konkursrammede General Motors, var det på bakgrunn av en rekke strenge betingelser, bl.a. kostet Saab livet.

Den siste bilen med Saab-emblem fra fabrikken i Trollhättan ble kjøpt av en danske. Les mer om det her .

Men det endte ikke nødvendigvis slik. Alt handler om General Motors' konkurs i 2009. Det amerikanske bilkonsernet ble faktisk reddet ut av landets regjering. Men det skjedde med beskjeden om en drastisk diett.

På denne måten ble flere bilmerker kortsluttet. Det skjedde med blant andre Pontiac, Saturn og Hummer. Og så var det Saab, som General Motors kjøpte i 1990. Bilmerket kunne godt ha overlevd til i dag.

Dette forklarer Robert Anthony «Bob» Lutz, som var nestleder i GMs styre da det hele gikk under i 2009, i et intervju med Motor1 . Han var kort tid sjef for General Motors i Europa.

LES OGSÅ: Danmarks billigste nye bil er en 11 år gammel Mitsubishi

I det intervjuet sier Bob Lutz at han i årevis hadde prøvd å overbevise resten av General Motors-ledelsen om å selge Saab.

– Men det var alltid: Neste år. Vent til neste år. Og det neste året kom bare aldri. Det var et dumt merke.

– Et dumt merke som solgte dårligere hver gang vi prøvde å gjøre det mer mainstream. Og da vi gjorde det, solgte vi ingen biler.

– Men når vi ikke gjorde noe med merket som motorjournalistene elsket, var det bare 100.000 mennesker i hele den jævla verden som ville kjøpe en (Saab, red.).

Selv om Saab ifølge Bob Lutz ikke solgte godt nok, er det fortsatt mange av merkets biler på veien. Faktisk er det så mange at reservedelsproduksjonen nå settes i gang på nytt. Inngår også i bilmerkets gamle fabrikk. Les mer om det her .

Det er kanskje ikke slutten på Saab Automobile. For selv om kineserne, som kjøpte de konkursrammede restene, aldri gjenopplivet bilmerkets ånd, fortsatte de tidligere Saab-folket i ni måneder under det nye eierskapet.

Det kom flere biler ut av det. Blant annet prototypen Emily GT, som kanadisk-libanesisk nå har rettighetene til og vil sende til gatene allerede i år. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...