Fรธrst รธnsket NamX รฅ bygge en hydrogenbil med brenselsceller. Nรฅ prรธver det franske merket รฅ erstatte den med en forbrenningsmotor som brenner hydrogen.
Hvis navnet NamX ikke betyr noe for deg, er du raskt tilgitt.
Det er bรฅde รฅr og dager siden at det kinesiske merket fรธrste gang viste frem en hydrogenbil pรฅ Paris Motor Show i oktober 2022.
Pรฅ den tiden hadde franskmennene planer om en hydrogenbil designet av Pininfarina brenselsceller. Den mรฅtte kunne fylles lynraskt og ha en rekkevidde pรฅ opptil 800 kilometer.
Planen var รฅ gjรธre alvor av produksjonen allerede i 2025. Men nรฅ har det vรฆrt andre problemer. Boller formet som en 6,2-liters V8-motor som brenner hydrogen.
LES OGSร : 20-รฅring pรฅgrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin
Firmaet selv forklarer dette om bilen.
Informasjon om motoren er fortsatt ekstremt begrenset. Men selskapets grunnlegger Faouzi Annajah sier at han ombestemte seg av tre grunner.
For det fรธrste for รฅ unngรฅ tunge batterier, for det andre for รฅ bygge videre pรฅ en lang europeisk tradisjon med utvikling av forbrenningsmotoren. Og sist men ikke minst for รฅ bevare gleden ved รฅ kjรธre bil.
Planen er fortsatt en lansering i 2025. Men nรฅ sies NamX รฅ flytte det hele til ยซmot slutten av รฅretยป.
Pรฅ den annen side vil bilen, som er en coupรฉ-lignende crossover, vรฆre tilgjengelig i to versjoner innen den tid. Grunnutgaven er ventet รฅ koste 65.000 euro, tilsvarende 484.000 kroner. For den slags penger fรฅr du bakhjulsdrift og 300 hestekrefter.
Toppmodellen NamX GTH er ventet รฅ koste 95.000 euro, tilsvarende 708.000 kroner. Det stemmer med 550 hestekrefter, firehjulsdrift og en 0-100 km/t-tid pรฅ 4,5 sekunder.
NamX er for รธvrig langt fra den eneste som รธnsker at en forbrenningsmotor skal gรฅ pรฅ hydrogen. Ferrari har samme idรฉ med en omvendt V6-motor. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!