En skotsk Renault Zoe-eier så ingen annen mulighet enn å skrote bilen da et Renault-verksted vil ha mer for en ny ladekontakt enn bilen er verdt.
En skotsk Renault Zoe-eier er så sjokkert over et tilbud om å reparere bilens ladeuttak at han ikke har sett noe annet alternativ enn å skrote bilen.
Renaulten ble kjøpt brukt i 2020, og den fungerte feilfritt helt frem til en julidag i 2023. Her sluttet den å lade helt. Den kunne fortsatt kjøre, men det kom ingen strøm til batteriet.
På det autoriserte Renault-verkstedet, hvor bilen i ettertid stoppet, syntes de det var godt å kunne se feilen. Forbindelsen mellom ladepluggen og selve batteriet var utbrent, lød forklaringen.
Å gjenopprette forbindelsen med ny ladeplugg kan og kunne godt gjøres, lød forklaringen. Men det ville vært et dyrt spill. Premien var på 7500 britiske pund.
LES OGSÅ: BMW tar nå 1000 kroner for ett stykke papir
Det skriver avisen The Guardian , som Renault-eieren har tatt opp.
De 7.500 pundene tilsvarer 65.000 danske kroner. Eller langt mer enn eieren noen gang kan få for den brukte elbilen ved å selge den videre. Og det selv om ladepluggen fungerer.
– Vi kjøpte elbil av miljøhensyn og er veldig triste over at den så lett har blitt ubrukelig med så stort sløsing med ressurser.
– Vi har også hatt jevnlig kontakt med Renault. Vi har skrevet til dens administrerende direktør i Storbritannia et par ganger, men får bare en telefon fra kundeservice om at de ikke kan gjøre noe, sier bileieren ifølge avisen.
Ifølge The Guardian har en verksted som spesialiserer seg på reparasjon av elbiler slått til med et tilbud om å få bilen på veien for «mindre enn hva Renault må ha».
Alt i alt er store reparasjonskostnader på de nyeste bilene allerede en betydelig utfordring. Nye tall viser at forsikringsselskapene allerede erklærer én av fem biler som totalskade. Å la et verksted reparere selv mindre skader er rett og slett for dyrt. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!