BMWs utviklingssjef Frank Weber nekter å kalle forbrenningsmotoren en utdatert teknologi. Merket holder seg til både bensin og diesel, selv om EU forbyr det i 2035.
Om bare 11 år er det slutt på nye diesel- og bensinbiler hvis de ikke kan kjøre på syntetisk drivstoff.
Det mener i hvert fall EU etter at forbudet ble stemt gjennom parlamentet i fjor. Men det betyr ikke all verden for BMW. Tyskerne vil ikke la forbrenningsmotoren ligge.
Det sier merkevarens utviklingssjef Frank Weber i et intervju med avisen Focus .
– Vi vil fortsette å investere og utvikle bensin-, diesel- og plug-in hybridmotorer.
LES OGSÅ: Skroter elbil fordi ny ladeuttak koster 65.000 kroner
– Spesielt fordi det ikke bare handler om at det er nye, strengere utslippsgrenser i Europa. Det er en global prosess, sier Frank Weber.
Avgjørelsen, som også innebærer at merket nekter å sette en dato for utfasing av forbrenningsmotoren, er ifølge BMW knyttet til den generelle usikkerheten rundt elbiler.
– Usikkerheten rundt finansiering bidrar også til dette dilemmaet. Dette kompliserer produktplanleggingen for den enkelte bilprodusent. Derfor er det så viktig for BMW å investere i fleksibilitet når det gjelder drivlinjer, sier utviklingssjefen.
At BMW nekter å forlate forbrenningsmotoren er ikke det samme som en avskrivning av elbilen. Faktisk kunne merket fra München i fjor notere at de solgte 75 prosent flere elbiler enn året før.
Det er derimot ikke et uttrykk for at BMW ønsker å kaste seg ut i priskrigen som Tesla startet for halvannet år siden med massive prisfall på splitter nye biler.
Frank Weber hevder at han ikke forstår hvordan Tesla og de kinesiske merkene kan holde en virksomhet i gang. Men faktum er at Tesla nylig har kuttet enda mer ned på prisen på nye biler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!