Lada sier det er en ny bil. Men merket, som Renault ga fra seg kontrollen over i 2022, har basert Iskra på gammel fransk-rumensk teknologi.
Lada hevder at sedanen Iskra er helt ny. Men det er pålogget.
Bilen er i stedet basert på gammel teknologi som Renault/Dacia brukte allerede da fabrikken var under fransk kontroll.
Dette endrer imidlertid ikke det faktum at Lada ikke har mottatt teknisk hjelp, innspill eller råd fra Renault under 'utviklingen' av Iskra. Men slektskapet med de tidligere eierne kan ikke nektes av det russiske merket.
Faktisk ser Lada Iskra mest av alt ut som det den er. Nemlig en Dacia Logan. Russerne hevder imidlertid å ha hellet mer enn 400 "lokalt produserte" deler inn i den "nye bilen".
LES OGSÅ: Direktør gråt – stengt bilfabrikk tom for deler
Selv om Lada trolig aldri vil innrømme det under det nye russiske eierskapet, er det klart at Iskra er basert på CMF-B-plattformen, som merket allerede har bygget biler på. Det er fordi Renault, Nissan og Dacia gjorde nøyaktig det samme først.
Ladas nye ledelse hevder også at de har vært i stand til å utvikle 'den nye' bilen for 258 millioner dollar. Det tilsvarer 1,7 milliarder danske kroner. Det er mye penger. Men tilsynelatende ikke nok penger.
For Lada har ikke hatt noe annet valg enn å fortsette med Renaults velkjente 1,6-liters bensinmotor som yter 90 hestekrefter. Det hele er koblet til en fem-trinns manuell girkasse.
Senere kommer en versjon med 105 hestekrefter fra samme 1,6-liters motor på markedet. Den vil, sier russen, ha forhjulsdrift, seks manuelle gir eller automatgir.
Produksjonen er planlagt å starte i 2025 ved Ladas Togliatti-anlegg, som åpnet helt tilbake i 1966. Russerne ønsker imidlertid ikke å opplyse om prisen ennå.
