Norge opphevet 6. mai i รฅr elbilers rett til รฅ kjรธre pรฅ blant annet bussfelt. Dette har fรธrt til en betydelig nedgang i trafikken.
Nordmennene er ikke lenger fullt sรฅ masete med elbiler.
For fรธrste gang pรฅ svรฆrt lenge falt elbilers andel av nybilsalget i landet mot nord i mai mรฅned. Og i samme mรฅned opphevet Norges regjering blant annet elbilers rett til รฅ kjรธre inn. bussfelt.
Dette er skrevet av Norsk Motor .
At elbiler nรฅ mรฅ dele de 'vanlige' veibanene med de andre bilistene i f.eks. Oslo er pรฅ randen av trafikknedgang. Mer konkret er det nรฅ 10.800 fรฆrre biler per dag pรฅ de store veiene i og rundt hovedstaden.
LES OGSร : Elbiler kan mer enn sรธppel, sier Cadillac
Fremkommeligheten pรฅ de vanlige veiene, der elbilene nรฅ ogsรฅ skal vรฆre, er imidlertid blitt betydelig dรฅrligere fordi flere biler klemmes sammen nettopp der.
Norge kan imidlertid velge รฅ oppheve forbudet og igjen la elbiler kjรธre pรฅ bussbanene. Det er ogsรฅ indikasjoner pรฅ at dette er tilfelle. Vegdirektoratet, som tilsvarer Vegdirektoratet, kaller forbudet midlertidig.
Mens Norge stenger bussfelt for elbiler, kan regjeringen i Danmark gjรธre seg klare til รฅ stรธtte elbiler enda mer enn tilfellet er i dag. I hvert fall hvis en ny melding fra skatteminister Jeppe Bruus (S) skal tas pรฅ alvor. Les mer om det her .