Elbilen HiPhi Z fikk ros for å være nær WLTP-serien. Selv i kaldt vær. Imidlertid har produksjonen siden stoppet.
Det kinesiske bilmerket annonserte i februar at det umiddelbart sluttet å bygge biler. Siden den gang har det vært veldig stille rundt merket.
Men nå er det fortsatt livstegn. Dette kommer frem av en pressemelding .
I en pressemelding gjør HiPhi det klart at de har inngått et 'strategisk samarbeid' med amerikanske iAuto. Alt med sikte på å få produksjonen i gang igjen.
Amerikanerne hevder at HiPhi har blitt tilbudt en investering på totalt 1 milliard dollar, tilsvarende i underkant av 7 milliarder danske kroner.
LES OGSÅ: Knut får 130.000 kroner i erstatning for ulovlig Mercedes
Penger som må brukes på å ansette folk og få produksjon av bl.a. HiPhi Z- og HiPhi X-modellene er tilbake i virksomheten. Hos Norske Motor rotet de litt mer i forholdene bak bilmerket.
Men det meste er landfast. Og svarene media kan få, viser tross alt til pressemeldingen. Samme Motor skriver at HiPhi-butikken i byen Strommen trolig fortsatt er åpen. Men det er bare noen få visne planter og noen få biler å se. Noen ansatte er umulige å få tak i.
Stephanie Yeung, medgründer av iAuto, sier at hun forventer å se produksjon "innen 4 til 6 måneder".
Når fabrikken er oppe og går igjen, vil HiPhi kunne bygge 45.000 biler innen 12 måneder, står det. Situasjonen er veldig lik den der kineseren Nio også befinner seg.
For selv om produksjonen er i gang her, renner pengene ut av kassen. Den danske sjefen er helt borte, det samme er en rekke menige ansatte, og 'aktivitetene' i Norden er nå samlet i Sverige. Les mer om det her .