Husker du Smart? Hvis svaret er nei, er du pรฅ linje med alle andre danske bilkjรธpere. I hvert fall nรฅr det gjelder kjรธp av splitter nye biler.
I lรธpet av de fire fรธrste mรฅnedene av 2024 har ikke en eneste danske kjรธpt en fabrikkny Smart. Det tysk-kinesiske merket solgte forรธvrig kun รฉn bil her i samme periode i fjor.
Det viser tall fra De Danske Bilimportorer โ som i dag kaller seg Mobilitet.
Nรฅr det er sagt, er det flere merker som ogsรฅ danskene ser bort fra. Dette er imidlertid ikke nรธdvendigvis fordi de er ukjente eller kommer fra Kina.
Pรฅ grunn av registreringsavgiften pรฅ 150 prosent er ikke Ferrari blant bilmerkene som bare spytter ut biler pรฅ de danske veiene. Snarere tvert imot.
LES OGSร : Nils har lovet at han aldri skal kjรธre langt i elbil igjen
Fabrikken fra Maranello har fรฅtt en danske til รฅ kjรธre en splitter ny bil i Danmark. Sรฅ frem til 2024. Lamborghini gjรธr det ikke mye bedre. Det har blitt รฉn bil.
Men det er faktisk fem biler fรฆrre enn samme periode i fjor. Men nรฅ er det bilmerker som ikke selger denne artikkelen egentlig handler om.
For hva har merker som Jiayuan, Eagel, Micro og Xingyun til felles med Ferrari? Ikke mye annet enn salgstallene i Danmark. En stor en, rundt 0.
Pรฅ den annen side trenger vi ikke gรฅ mer enn ett รฅr tilbake heller, for Alfa Romeo, Lotus og Fisker solgte heller ingen biler i Danmark.
Sistnevnte โ altsรฅ Fisker โ har nettopp gรฅtt konkurs. Og det etterlater mellom 300 og 350 danske Fisker Ocean-eiere i alvorlig smerte. Mulighetene for hjelp i konkursen, som nรฅ er en realitet, er ytterst begrensede. Les mer om det her .