Volvo har enorme programvareproblemer, som selv etter at toppmodellen på 1 million DKK ble forsinket i mer enn ett år, fortsetter.
Til tross for en forsinkelse på mer enn ett år, er Volvos toppmodell EX90 fortsatt ikke et ferdig produkt.
Det kan det svenske selskapet Allt om Elbil nå avsløre. Pressesjefen for bilmerket i Sverige sier at dette skyldes merkets behov for «mer tid».
– Vi trenger litt ekstra tid til å utvikle og implementere funksjoner som mangler eller er forsinket, sier Magnus Holst, PR-sjef for Volvo Cars Sverige.
Pressesjefens kunngjøring betyr at bilene som Volvo endelig har startet produksjonen av ved merkets fabrikk i South Carolina vil være og er fulle av mangler.
LES OGSÅ: Marius tapte 55.000 kroner – «Bilen min er for ny»
Hele ti ulike funksjoner vil ikke kunne brukes i bilen, som på danske nummerskilt koster fra i underkant av 1 million kroner, når avgiften er betalt.
En av kundene som Allt om Elbil har snakket med er både sint og føler seg skuffet over Volvos tak, som bilmerket fortsatt ikke kan leve opp til. En annen EX90-eier er imidlertid bare glad for å endelig ha bilen hjem. Personen håper at Volvo fikser feilene.
Blant funksjonene som fortsatt ikke fungerer er en rekke viktige sikkerhetssystemer som er avhengig av den såkalte Lidar-sensoren i taket. Det betyr blant annet at nye Volvo ikke kan bremse for krysstrafikk.
Men selv noe vesentlig mindre viktig som Apple CarPlay er ikke å finne i de nye Volvoene, slik kundene har blitt lovet.
Hos Volvo beklager de med at EX90 er designet på en slik måte at den blir bedre over tid. I tillegg mener bilmerket at den nye toppmodellen er den sikreste bilen de noen gang har bygget.
Her er de 10 funksjonene som Volvo EX90 ennå ikke har:
Apple CarPlay. Planlegg som OTA-oppdatering sent i 2024
Lidars første sikkerhetsscenario – kommer i midten av 2025
Krysstrafikkvarsel – automatisk bremsing – kommer i midten av 2025
Advarsel mot krysstrafikk – kommer i midten av 2025
Kurvehastighetsassistent – kommer i midten av 2025
Tilkoblet sikkerhet – kommer i midten av 2025
Lystema i midtkonsollen og frontdisplayet – kommer fra midten av 2025
Batteriforbruk (automatisk strømsparingsmodus) – kommer fra midten av 202
Smart Charging – kommer fra midten av 202
Toveis lading (så bilen kan også brukes som batteri for strøm i huset, red.) – kommer fra midten av 2025