Salget stuper, og modellene mister verdi veldig raskt, likevel står Porsche fast på at mer av modellutvalget må elektrifiseres.
Porsches fremtid er elektrisk. I hvert fall i en eller annen form. Og selv om salget for tiden stuper, sist med 51 prosent for Taycan, holder bilmerket fra Zuffenhausen seg.
Elbilen er fremtiden til merket, sier Albrecht Reimold, som er styremedlem i Porsche, i en kommentar til Automobilwoche .
Boosted har tidligere kunnet fortelle at Taycan, som var Porsches første elbil, er et mareritt for eierne. I hvert fall når det gjelder verditap.
28 dager etter at Porsche hadde presentert den ansiktsløftede modellen tidligere på året, hadde verdien falt med nesten en kvart million kroner. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Tesla taper test for første gang noensinne
Likevel hevdes det at elbiler er riktig vei å gå. Og selv om Porsche selger langt færre elbiler enn forventet.
Satsingen på elbiler, som ennå ikke har båret frukter, vil også gå utover tyskernes øvrige modellprogram. Blant annet den bensindrevne Macan.
En bil som faktisk allerede har forsvunnet helt ut av Europa på grunn av nye regler. Denne gangen handler det imidlertid ikke om utslipp men mer om EU-kommisjonens frykt for hackerangrep. Les mer om det her .
– Plattformen (som Macan er bygget på, red.) har nådd slutten av syklusen, sier Albrecht Reimold.
Porsche vil imidlertid først stoppe Macan-samlebåndet for bensinbilen i slutten av 2026. Altså slik det ser ut akkurat nå.
Andre Porsche-modeller har allerede lidd samme skjebne. Cayman GT4 burde virkelig bli drept også. Men Porsche kan unngå de siste EU-kravene fordi det ikke bygges mange GT4-er på forhånd.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her