Volvo gjør snittet – må ligge elbil er bedre enn den er

Volvo kan ikke tvinges til å kjøpe tilbake elbiler, selv om batteripakken bare klarer 70 prosent av den oppgitte WLTP-rekkevidden.

WLTP-serien er noe alle biler – uavhengig av drivstoff – oppnår i et laboratorium. Og selv om elbilen av mange hylles som den nye rasen, er den ikke et hakk bedre enn diesel- og bensinbilene.

I hvert fall ikke når det kommer til rekkevidde. Den svenske klagenemnda for bil har likevel nettopp frikjent Volvo i en sak om rekkevidde.

Bilmerket kan ikke tvinges til å kjøpe tilbake en ny elbil, selv om eieren bare kan få 70 prosent av den lovede rekkevidden ut av batteripakken.

Bilen har bare rundt 70 prosent rekkevidde i forhold til det som ble lovet. Om vinteren kjørte bilen kun 220 km på én lading. Det skiller seg vesentlig fra de 360–420 kilometerne som ble lovet da bilen ble kjøpt, skriver eieren i sin klage til klagenemnda.

LES OGSÅ: Audi i sjokkvarsling – vurderer å legge ned elbilfabrikk

Eieren mener også at det må være noe galt med bilen, fordi rekkevidden til et ellers fulladet batteri synker i det øyeblikket bilen begynner å nynne. Etter 10 meter med hundre prosent batteri viser ikke bilen en rekkevidde på 460 kilometer men 370 kilometer.

Klagenemnda for biler har imidlertid avvist Volvo-eierens klage. Dette er gjort med henvisning til at WLTP-oppgjøret kun skal sees på som et veiledende sammenligningsgrunnlag. Og ikke som uttrykk for virkeligheten.

– Rekkeviddedata er vanligvis ikke data om hvor langt det faktisk er mulig å kjøre. Men et datasett som gjør det mulig å sammenligne ulike biler med hverandre.

– Den faktiske rekkevidden avhenger av en rekke faktorer og er derfor vanligvis kortere, skriver styret i vedtaket.

Volvo har imidlertid svært reelle problemer med sine elbiler. Faktisk er problemene så alvorlige at noen eiere nå får en unnskyldning og pengene tilbake. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

https://youtu.be/02s8bou9DQ8?si=gGWJWkjMRFi7kDaY


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...