Volvo kan ikke tvinges til å kjøpe tilbake elbiler, selv om batteripakken bare klarer 70 prosent av den oppgitte WLTP-rekkevidden.
WLTP-serien er noe alle biler – uavhengig av drivstoff – oppnår i et laboratorium. Og selv om elbilen av mange hylles som den nye rasen, er den ikke et hakk bedre enn diesel- og bensinbilene.
I hvert fall ikke når det kommer til rekkevidde. Den svenske klagenemnda for bil har likevel nettopp frikjent Volvo i en sak om rekkevidde.
Bilmerket kan ikke tvinges til å kjøpe tilbake en ny elbil, selv om eieren bare kan få 70 prosent av den lovede rekkevidden ut av batteripakken.
– Bilen har bare rundt 70 prosent rekkevidde i forhold til det som ble lovet. Om vinteren kjørte bilen kun 220 km på én lading. Det skiller seg vesentlig fra de 360–420 kilometerne som ble lovet da bilen ble kjøpt, skriver eieren i sin klage til klagenemnda.
LES OGSÅ: Audi i sjokkvarsling – vurderer å legge ned elbilfabrikk
Eieren mener også at det må være noe galt med bilen, fordi rekkevidden til et ellers fulladet batteri synker i det øyeblikket bilen begynner å nynne. Etter 10 meter med hundre prosent batteri viser ikke bilen en rekkevidde på 460 kilometer men 370 kilometer.
Klagenemnda for biler har imidlertid avvist Volvo-eierens klage. Dette er gjort med henvisning til at WLTP-oppgjøret kun skal sees på som et veiledende sammenligningsgrunnlag. Og ikke som uttrykk for virkeligheten.
– Rekkeviddedata er vanligvis ikke data om hvor langt det faktisk er mulig å kjøre. Men et datasett som gjør det mulig å sammenligne ulike biler med hverandre.
– Den faktiske rekkevidden avhenger av en rekke faktorer og er derfor vanligvis kortere, skriver styret i vedtaket.
Volvo har imidlertid svært reelle problemer med sine elbiler. Faktisk er problemene så alvorlige at noen eiere nå får en unnskyldning og pengene tilbake. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her