Lenge før Ferrari selv tenkte på hyperbiler med 1000 hestekrefter eller mer, bygde Koenig Special en Testarossa på midten av 80-tallet.
Ferrari Testarossa var et ikon på 80-tallet. Og det er det fortsatt i dag. Den 4,9-liters V12-motoren tåler imidlertid langt flere hestekrefter enn det fabrikken i Maranello utstyrte den med.
På midten av 80-tallet utstyrte de tyske tunerne Koenig Specials bilen med hele 1000 hestekrefter.
Ferrari mente 390 hestekrefter var nok. Bare for å sette tyskernes arbeid i perspektiv. Koenig Specials' Testarossa sies å være god for en toppfart på 356 km/t. De første 0 til 100 km/t var ellers over på bare 3,7 sekunder.
Betraktelig raskere enn noe du kunne sette deg bak rattet på 1980-tallet. I hvert fall hvis den skulle være utstyrt med nummerskilt og typegodkjenning.
LES OGSÅ: Bildesigner død – brutalt myrdet foran hjemmet sitt
For å håndtere de mange hestekreftene gjorde tyskerne de allerede store luftinntakene på begge sider av bilen enda større. I tillegg hadde Koenig Specials spesialstøtdempere og større bremser produsert for å takle belastningen fra den enorme kraftøkningen.
I dag er bilen til salgs i California. Men forhandleren har opprettet en profil på Bring a Trailer , hvor Ferrari kan sees i alle detaljer.
På grunn av skattetekniske regler er bilen registrert i delstaten Montana, men det bør være en formsak å få den ut av USA dersom det er en interessert danske der ute med økonomien i orden.
Og apropos økonomi, på tidspunktet for denne artikkelens publisering ble Ferrari tilbudt for 300.000 dollar, tilsvarende 2 millioner kroner. Det vil imidlertid neppe bli solgt for det.
Bilen her, hvis fulle navn er Ferrari Testarossa Koenig Specials Competition Evolution II, har i underkant av 17.000 kilometer fra ny i 1985. Hvor mange søsken den har er ukjent. Men Koenig Specials bygde minst én åpen versjon av bilen også.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her