Du må være en Mazda-kjenner eller se skikkelig hardt ut. Men japanerne mener at de har fått en ny logo.
Det hender fra tid til annen at bilmerker skifter logo. Det har nå skjedd hos Mazda. Det er i hvert fall det merket sier.
Endringene er imidlertid så små at de – i hvert fall ved første øyekast – er svært vanskelige å få øye på. Det er også ukjent når den nye logoen i det hele tatt vil finne veien inn på merkets biler.
Ser man godt etter kan man imidlertid se at den nye logoen, som Mazda har brukt i en eller annen form siden 1997, har blitt langt mindre detaljert.
Den nye logoen er imidlertid allerede registrert og godkjent som varemerke i Mazdas hjemmemarked i Japan.
LES OGSÅ: FDM raser over fartsgrenser – politikerne er uærlige
Mazda er imidlertid ikke den første som tenker i retning av en enklere logo. Både BMW og Audi har skapt en flatere logo de siste årene. Det har amerikanerne også. Blant annet Buick og Cadillac.
Opel, som frem til 2017 var eid av amerikanske General Motors, har til og med startet med den flatere logoen. Det skjedde tilbake i juni 2023, da den såkalte 'blitz', som bare er en 'z', ble redesignet. Opel mener det gir dem en skarpere profil.
Tilbake hos Mazda påpeker Motor1 at det også er en mulighet for at bilmerket har reservert den nye logoen. Det skal med andre ord kun brukes på elbiler. I alle fall viste japanerne fram logoen på en elektrisk SUV kalt Arata i forbindelse med bilmessen Auto China i Beijing i april 2024.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!
