Porsche må erkjenne at 2024 blir et dårligere år enn før, i hvert fall økonomisk. Problemer med en underleverandør kuttet produksjonen betydelig.
Porsche har måttet kutte betydelig i produksjonen ved sine fabrikker. Samtidig advarer merket allerede om at du vil komme dårligere ut av 2024, i hvert fall økonomisk.
Problemene skyldes flom ved en fabrikk som tilhører en av Porsches viktige aluminiumsleverandører i Sveits.
Porsche anslår allerede at flommene vil koste både salg og inntjening. Sistnevnte ventes å krympe med opptil 12,5 milliarder danske kroner.
Fra analysefirmaet Bernstein er vurderingen at det vil produseres mellom 10.000 og 17.400 færre biler som følge av leveringsproblemene i Sveits.
LES OGSÅ: Red Bull-kor har allerede fått sparken, skriver media
Dette er skrevet av svenske Teknikens Varld .
Samme media viser til Bernstein, som mener å vite at Porsche er svært avhengig av aluminiumsleveranser fra Sveits. Og når ting ikke går som planlagt, er det ikke noe annet valg enn å stoppe samlebåndene.
Allerede i slutten av juni meldte Porsche at produksjonsproblemene vil redusere forventet fortjeneste med mellom 6 og 12,5 milliarder danske kroner. Altså et tap som ikke kan unngå å påvirke bunnlinjen.
Porsche er imidlertid ikke det eneste merket som har vært og er påvirket av problemer som stammer fra forsyningskjeden. Audi måtte umiddelbart stenge en fabrikk da Tyskland ble rammet av kraftige flom i juni, som kostet menneskeliv. Les mer om det her .
Hos Porsche i Zuffenhausen kjemper du imidlertid ikke bare mot naturkreftene. Det er også intern uenighet blant aksjonærene om retningen på bilmerket. En av storaksjonærene mener Porsche bygger alt for mange elbiler.
Kunngjøringen kommer i kjølvannet av de enorme verditapene eierne av elbilen Taycan opplevde. For eksempel tapte den ansiktsløftede versjonen av bilen nesten en kvart million kroner i verdi etter bare 28 dager på markedet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!