Kinesiske Volvo sliter godt nok med problematiske elbiler. Men utviklingsavdelingen kan nรฅ skryte av patentet i en teknologi som oppdager fartsdumper.
Pรฅ hjemmebane kjempet sรฆrlig kommunene en hardnakket kamp mot hull i veiene under og etter en hard vinter. Nรฅ kan Volvos nye patent hjelpe bilistene pรฅ vei.
Eller i det minste gjรธre dem oppmerksomme pรฅ at det er en fartsdump eller et skjult hull i veien lenger fremme.
Patentet sikret av Volvo fungerer ved at en bil med utstyret analyserer oppfรธrselen til forankringsbilen. Det vil si helt ned til de minste detaljene.
Dette viser et sรธk i patentdatabasen Espacenet , utviklet av European Patent Office.
LES OGSร : Bilfirma nรฆr konkurs โ klarer ikke รฅ betale regningene sine
Hvis det for eksempel kun er hรธyden pรฅ hรธyre side som endres pรฅ forankringsvognen, kan dette vรฆre et tegn pรฅ at den har passert et hull i veien. Trafikkmonsteret fra bilen foran skal fรฅ en fremtidig Volvo til รฅ tilpasse sin egen trafikk.
Videre har Volvo fรฅtt patent pรฅ en lรธsning som kan dele sine data fra veien med andre sjรฅfรธrer, slik at de i god tid blir varslet om fartshumper eller andre hindringer fremover.
Systemet fungerer slik at teknologien bak, i likhet med politiets nummerplateskannere, kan slรฅ opp offentlig tilgjengelig informasjon om forankringsbilen.
Pรฅ denne mรฅten vil en fremtidig Volvo forsรธke รฅ bestemme forankringsbilens dimensjoner โ hรธyde, vekt og lengde. Og hvis det ikke fungerer, vil en rekke sensorer prรธve รฅ mรฅle forankringsbilen.
Hvilken av metodene Volvos ingeniรธrer velger รฅ ta fatt pรฅ er usikkert. Det kan ogsรฅ vรฆre at begge typene er utviklet, da de begge er beskrevet i Volvos patent.
Det er heller ikke kjent om det Volvo har patentert i det hele tatt fungerer i praksis, og nรฅr det kan vรฆre mulig รฅ komme med en ny bil.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!