EU har revidert tariffene rettet mot elbiler produsert i Kina, som ble vedtatt i juni. Dette kommer spesielt Tesla til gode.
Tesla slipper imidlertid å betale 20,8 prosent straffetoll på toppen av 10 prosent toll som allerede er på elbiler.
Det har EU bestemt etter at forbundet har revurdert tollsatsene som ellers ble vedtatt i begynnelsen av juni. Nå sies det at Tesla slipper unna med 9 prosents straff på bilene merket sender fra sin fabrikk i Shanghai.
Dette skriver analyseselskapet MLex .
LES OGSÅ: Kriserammede bilgigant sier opp ansatte og tvinger resten til lon
Tesla er ikke den eneste som slipper litt billigere unna straffetollen. Elbiler fra Geely-gruppen og BYD straffes også mindre hardt. Dette er henholdsvis fra 19,9 til 19,3 prosent for Geely og fra 17,4 til 17 prosent for BYD.
Selskapene – bl.a. MG – som ikke ønsket å samarbeide da EU gransket Kinas ulovlige statsstøtte til bilindustrien, i stedet for 37,6 prosent, slipper straffetoll med 36,3 prosent.
Tilbake på Tesla, som er kjent for å leke jojo med priser, kan dette bety at danskene igjen kan få billigere biler. Som et svar på EUs straffetoll, hevet Tesla bl.a. prisen på Model 3 i Danmark. Den bilen koster nå 312.000 kroner. Men det blir kanskje ikke tilfellet i morgen.
Det er også indikasjoner på at prisene på elbiler generelt trenger å nå et enda lavere nivå. Dette ser man kanskje tydeligst i Tyskland, hvor salget av elbiler nå har kollapset for 7. måned på rad.
Sammenbruddet kom umiddelbart etter at den tyske regjeringen, for å tette et hull i statskassen, fjernet all offentlig støtte til elbiler.
I noenlunde samme ballplass har flere bilmerker beklaget målene sine om kun å tilby elbiler. Senest har Audi sagt at man ikke klarer seg uten forbrenningsmotoren i 2033. Det var ellers planen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!