600 av de 1000 ansatte som nå mister jobben vil bli å finne hos amerikanske General Motors i deres tekniske utviklingsavdeling.
General Motors har sagt farvel til 1000 ansatte over hele verden med umiddelbar virkning.
Nyheten kommer på et tidspunkt hvor det er mer enn usikkert om konsernet i det hele tatt vil gjennomføre et ellers stort planlagt comeback i Europa. Les mer om det her.
600 av de 1000 jobbene skal kuttes ved General Motors' campus for teknologisk utvikling nær den gamle bilbyen Detroit.
Det skriver CNBC .
– I forbindelse med å bygge GMs fremtid må vi forenkle for å øke hastigheten og kompetansen. Det må tas modige valg og prioritere de investeringene som vil ha størst effekt, mener en talsperson, ifølge media.
GM er langt fra den eneste som står overfor en rekke vanskelige valg for øyeblikket. Generelt er bilbransjen hardt rammet. Krisen har allerede utløst flere konkurser.
Flere av dem kommer som redningsforsøk. Hos hjulprodusenten BBS forbereder de seg på å gå konkurs for femte gang i selskapets historie, og hos Recaro har bilavdelingen, som bl.a. bygge bøtteseter, i store vanskeligheter. Les mer om det her.
Også hos tyske Continental er det frykt for at virksomheten ikke kan fortsette. Faktisk er frykten nå så stor at ledelsen vurderer å selge programvaredivisjonen i et forsøk på å snu trenden.
Andre selskaper har mer eller mindre definitivt gitt opp kampen. Etter at produksjonen gikk i stå i fjor, har bilmerket HiPhi måttet innrømme at morselskapet ikke kan fortsette. Selv om du drømte om å komme til Danmark. Les mer om den saken her.
Tilbake hos General Motors er det ikke første gang du har vært i økonomiske problemer. Under finanskrisen 2008/09 måtte den amerikanske regjeringen redde bilkonsernet med skattebetalernes penger. I dag sysselsetter konsernet 73 000 mennesker over hele verden.