Taket pรฅ en Tesla Model X er festet pรฅ to steder. Men ikke godt nok. Forelรธpig mรฅ over 9000 biler med takkonstruksjoner som faller ned, repareres.
Tesla har lansert en kampanje for รฅ tilbakekalle mer enn 9000 eksemplarer av Model X som har vรฆrt i produksjon siden 2016.
Det viser seg at stoffhimmelen kan lรธsne pรฅ en slik mรฅte at den faller ned. Dette fremgรฅr av en sikkerhetsrapport fra National Highway Traffic Safety Administration.
Dette skriver nyhetsbyrรฅet Reuters.
Konkret er problemet at limet som brukes pรฅ de to punktene der taket er festet i en Tesla Model X svekkes over tid. Det ene punktet er rett bak frontruten, mens det andre er midt i takkonstruksjonen. Altsรฅ rett mellom mรฅkevingene.
LES OGSร : Reservekor tar ledig Formel 1-plass fra Magnussen
BMW har hatt det samme problemet i flere รฅr. Opp gjennom 90-tallet og begynnelsen av 00-tallet var spesielt datidens 3- og 5-serier plaget av headliners som falt pรฅ hodet til eierne og deres passasjerer.
Ogsรฅ hos BMW skyldtes problemet at det ble brukt for lite lim. Tilbake hos Tesla, interessant nok, er dette ikke fรธrste gang at Model X blir tilbakekalt pรฅ grunn av nettopp det problemet.
Nรธyaktig det samme skjedde i november 2020, men nรฅ viser det seg at Tesla ikke gjorde jobben godt nok da, for snart fire รฅr siden.
At Tesla tilbakekaller biler med fysiske feil hรธrer ikke med til hverdagen. Derimot er programvarefeil som bilmerket fikser med oppdateringer mer vanlig. Nylig mรฅtte Tesla imidlertid tilbakekalle 1,8 millioner biler, da det er en risiko for at klaffen til bagasjerommet foran kan fly opp under trafikk, selv om den i utgangspunktet er riktig stengt. Les mer om det her.
Tesla nekter imidlertid รฅ ta pรฅ seg skylden for andre feil. For eksempel bakluker som ruster etter at garantien gรฅr ut. Uansett sier merket, som har reparert tilsvarende skader, at det i minst ett tilfelle nรฅ er eiers egen feil. Les mer om det her.