11. mars, 2025

Vil straffe folk i gamle biler – «De må betale 25.000 DKK».

Skal de eldre bilene fjernes fra veiene, er det ikke nok å heve skrotpremien. Eierne skal straffes økonomisk for å kjøre rundt i dem, heter det i et nytt forslag.

Her hjemme er flere av de eldste dieselbilene allerede forbudt i de største byene og på Frederiksberg.

Men det er ikke nok med de såkalte miljøsonene. Hvis de eldste bilene virkelig skal fjernes fra veiene, må eierne deres generelt straffes mye hardere.

Det mener Ronny Svensson, som er flåteekspert i et av Sveriges største firmabilselskaper, Ynnor. Han lengter spesielt etter skrappremien som svenskene nettopp har satt opp til 10.000 kroner (6.500 danske kroner, red.).

Det er ikke nok i det hele tatt. Og fra flere andre kilder høres det ut som ingen ny og fungerende bil på svenske veier er verdt så lite. Les mer om det her.

LES OGSÅ: 25-åring i alvorlig trøbbel – mister BMW til 500.000 kroner.

I stedet betaler folk som bor i de eldste bilene mye mer i veiavgift. Det vi hjemme kaller periodiske avgifter. Dette vil i større grad tvinge flere til å vrake sin nåværende, kanskje litt for gamle, bil.

– Heve veitrafikkavgiften på biler eldre enn 20 år med 25.000 kroner. Hvis det skjer, vil mange eldre biler forsvinne, sier han til Carup .

Den svenske regjeringen kan da bruke pengene til å heve skrotpremien for de eldste bilene til nøyaktig samme beløp. Altså 16.360 danske kroner.

Hjemme øker ikke periodeavgiften bare for de eldste bilene. Alle sjåfører må betale mer hvert halvår, uavhengig av hvor nye eller gamle bilene deres er. Faktisk er vi akkurat nå midt oppe i en enestående stor økning i området.

Frem mot 2026 vil eiendomsskatten øke med over 36 prosent. Selv veteranbilene, som kun kjører noen få kilometer i året, straffes med høyere avgifter. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Volvo ES90 rammet av EUs høye tollsatser

Volvo ES90 er ny. Men det kan ende opp...

Formel 1-førere kan få sparken før sesongstart

Sesongen 2025 har ikke engang startet, fordi det ser...

EU vender om – lemper krav til benzin- og dieselbiler

EU bringer nå europeiske bilmerker inn i moten og...

Tesla-aksjen kollapser – 500 milliarder kroner er borte

Teslas aksje er på god vei mot en kollaps....

Peugeot e-208 synker i pris med 150.000 kroner

Den elektriske Peugeot e-208 har kostet en formue. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Jaguar på elbiler: Vi mister 85 prosent av kundene

Jaguar er godt klar over at overgangen til kun å bygge elbiler vil koste kundene. Det er anslått at 85 prosent vil slippe unna....

Tesla-aksjen kollapser – 500 milliarder kroner er borte

Teslas aksje er på god vei mot en kollaps. De siste dagene har nesten 500 milliarder kroner gått opp i røyk. Elon Musk alene...

Ford tilbakekaller 26 000 hybridbiler over brannfare

Det er ikke bare i Danmark Ford har problemer med plug-in hybrider. Den engelske importøren tilbakekaller nå 26.000 biler uten å ha en forsendelse...

Bilgigant fyrer 1.800 folk ojeblikket – «Det er nodvendigt»

Tyske Thyssenkrupp, som lever av bilindustrien, er nå under et så stort økonomisk press at det haster med å finne og kutte 1800 jobber....

Breaking: Nissan sparker merkevaresjefen

Nissan har besluttet å sparke sin administrerende direktør Makoto Uchida tirsdag morgen. Hans erstatter er allerede funnet internt. Oppdatert.

Nedtur for Tesla – har solgt færre end 50.000 Cybertruck

Tesla selv spådde at produksjonen måtte økes til 250 000 biler per år. Realiteten er at færre enn 50 000 har kjøpt en Cybertruck....

Elon Musk: Frykter at USA går konkurs

Elon Musks nye jobb har kostet ham over 680 milliarder kroner. Nå kommenterer han stormen mot Tesla i et større intervju. Han frykter at...

Volkswagen lover fysiske knapper – ikke løpende mobiler

Nye biler skal ikke være mobiltelefoner på hjul. I hvert fall ikke de fra Volkswagen. Det lover nå merkets sjefdesigner, Andreas Mindt. Volkswagen avviser...

Volvo dropper vegansk tak – fordi kundene hater det

Tilbake i september 2021 lovet Volvo å droppe skinnkabiner i nye biler. Men nå trekker bilmerket seg fordi kundene hater det veganske alternativet. Volvo...

Pengemaskin: Dette er hvor mye politiets fotobiler tjener

Fotobiler i dansk politi tjener så mye at de er med på budsjettet. En ny rapport fra den danske Riksrevisjonen avslører hvor mye det...

Volkswagen ID.1 skal ikke lages som Seat eller Skoda

Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktør Kai Grünitz. Volkswagen-konsernet har foreløpig ingen planer om å...

Elbilmotor dør etter 2 år – "Det er søppel"

Eric Berg, som står bak YouTube-kanalen 'I Do Cars', undersøker i en ny video hvorfor en elbilmotor til en Audi e-tron sviktet etter 2...