Juli var den 7. mรฅneden pรฅ rad hvor interessen for elbiler kollapset i Tyskland. Nรฅ begynner de nye elbilene, som ikke selges, รฅ bli et akutt problem.
I Tyskland er det et stadig รธkende antall nye elbiler som ennรฅ ikke er solgt. Og nรฅ begynner antallet usolgte biler รฅ bli et akutt problem.
Dette er skrevet avAutomobilwoche .
Selv bare lite brukte elbiler er det vanskelig รฅ finne kjรธpere i det hele tatt. Samtidig fortsetter prisene โ ogsรฅ pรฅ nye biler โ รฅ falle.
Faktisk var รธkningen i tilbudet av elbiler pรฅ det tyske markedet i andre kvartal 2024 den stรธrste landet noen gang har registrert. Og det har bare fรฅtt prisene til รฅ falle enda mer.
LES OGSร : Reservekor tar ledig Formel 1-plass fra Magnussen
Men bilistene biter ikke etter at den tyske regjeringen fjernet all stรธtte til elbilen med umiddelbar virkning i desember i fjor.
โ Bรธlgen av elbiler som presser seg inn i markedet for brukte elbiler bygger seg for alvor opp for tiden, sier Christian Wittmann, bruktbilekspert i konsulentselskapet RPC, til Automobilwoche.
Det som skader sjรฅfรธrer, banker og bilforhandlere mest er at restverdien pรฅ bilene ikke kan holde tritt med prisene bilene settes til i de ulike markedene.
Derfor er mange elbileiere, ogsรฅ her i Danmark, overrasket over at bilene deres gjรธr dem teknisk insolvente. Det betyr at de sitter igjen med et produkt som er langt mindre verdt enn det de kjรธpte det for. Faktisk er bilene sรฅ lite verdt at sjรฅfรธrer med lรฅn pรฅ bilene fortsatt i mange tilfeller sitter igjen med et ubetalt lรฅn.
Ifรธlge Automobilwoche fรธrer situasjonen i Tyskland til at landets bilforhandlere eksporterer biler til andre forhandlere utenfor Tyskland, fremfor รฅ selge dem til bilister. Det er rett og slett mer penger i det.
Men det gรฅr tregt รฅ fรฅ unna bilene. Selv nรฅr eksporten tas i betraktning, var det i juni fortsatt 100.000 nye elbiler pรฅ lager hos forhandlere rundt om i Tyskland.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!