Porsche produserer allerede syntetisk bensin – det såkalte e-drivstoffet – i Chile. Nå trenger ting mer dytt og spredning, sier utviklingssjefen.
Porsches utviklingssjef Michael Steiner er ikke i tvil. Syntetisk bensin – det såkalte e-drivstoffet kan også spres bredere.
Akkurat nå produserer det tyske merket syntetisk bensin til sine Cup-racerbiler på en fabrikk i Chile. Men det er ingenting i veien for å skalere opp produksjonen.
Det forteller Michael Steiner i et intervju for Autocar .
For Porsche handler det om å holde liv i den eksisterende bilparken etter 2035, da EU helst ser at nye bensin- og dieselbiler blir forbudt.
LES OGSÅ: Elbilsalget stuper – importører vil ha statlige subsidier
Interessekroppen til de tyske bilmerkene vil til og med strekke seg enda lenger, om enn med litt lengre tidshorisont. Her ønsker de å forby bensin og diesel, som er basert på råolje, senest i 2045 Les mer om forslaget her .
Tilbake hos Porsche handler det ifølge Michael Steiner om et faktum som stadig flere – inkludert både befolkningen generelt og politikerne – har innsett. Nemlig at man ikke kan tvinge elbiler og strømmen til dem som eneste lovlige løsning.
– Det (elbilene, red.) er hovedsporet. Men vi må tenke på den enorme, enorme eksisterende flåten av biler med forbrenningsmotorer.
– Noe som fortsatt vokser. Alle må gradvis bytte ut bilene sine med elbiler. Men vi må vurdere nøye hvordan vi erstatter den fossile energien som vi fyller i biler, skip, fly og så videre.
Porsche-sjefen forventer ikke at hele drivstoffindustrien plutselig skal bruke syntetisk drivstoff, men han ser for seg at det skjer gradvis.
– Vi opplever mer og mer støtte (til prosjektet i Chile, red.). Men det er fortsatt en lang vei å gå når det enorme maskineriet må hjelpes i gang. Innen utgangen av dette tiåret vil betydelige mengder e-drivstoff bli brukt, sier Michael Steiner.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!