Hyundai har brukt lang tid pรฅ รฅ ta avgjรธrelsen โ sรฅ lang tid at merket endret mening flere ganger underveis โ men nรฅ kommer den hydrogendrevne superbilen.
Hyundai Vision N 74 blir virkelighet. Det sรธrkoreanske bilmerket har endelig tatt beslutningen om รฅ sette den hydrogendrevne superbilen i produksjon.
Det ble bekreftet pรฅ merkevarens รฅrlige 'Investor Day', som nettopp fant sted.
Her kom det forรธvrig ogsรฅ frem at Hyundai endrer kurs generelt. I hvert fall nรฅr det gjelder elbiler. Selv om Vision N 74 egentlig er en elbil.
Sรธrkoreanerne har imidlertid trolig fortsatt som mรฅl รฅ bygge 2 millioner elbiler per รฅr. Men du er ikke lenger sรฅ opptatt at det er de ansattes eneste fokus. Tvert imot mรฅ det nรฅ ogsรฅ investeres massivt i hybridbiler. Les mer om det her.
LES OGSร : Disse elbilene mรฅ trekke mest og minst pรฅ kroken
Tilbake til konseptbilen, som nรฅ er i ferd med รฅ bli en realitet. Det er โ dessverre โ ikke sรฅ mye รฅ si ennรฅ. Fordi Hyundai ikke har รธnsket รฅ bekrefte verken motoroppsettet eller noe annet om drivverket.
Men da konseptet ble presentert i 2022 sa sรธrkoreanerne at det hadde totalt 671 hestekrefter og 900 newtonmeter fra totalt to elektriske motorer. Det har imidlertid blitt sluppet litt mer siden den gang.
Tilbake i desember 2023 forlot det at Hyundai bare vil bygge 100 eksemplarer av bilen. 70 gatebiler og 30 til racerbanen. Noe tyder altsรฅ pรฅ at det ikke blir en bil som skal stรฅ pรฅ hvert gatehjรธrne.
Men det at Hyundai i det hele tatt skal bygge bilen er noe av en sensasjon. Merket har flere ganger sendt bรฅde nรฅvรฆrende og tidligere ledere en tur til mediesenteret for รฅ nekte for all snakk om bilen. Og likevel skjer det noe.
โ Vi er Hyundai N. Vi lager ikke utstillingsbiler. Vi รธnsker รฅ lage biler for barna, for entusiastene og til en overkommelig pris. Ogsรฅ nรฅr det kommer til banedagegenskaper, fortalte den nรฅ pensjonerte Albert Biermann, som Hyundai hentet fra BMW M i 2014, til Carscoops .