Tall fra bilmerkeforeningen ACEA viser at bilsalget i EU gikk ned i juli. Men faktisk presterer dieselbiler bedre enn elbiler.
Interessen for elbiler synker raskere enn interessen for dieselbiler. I hvert fall hvis man ser pรฅ salget av biltypene i juli 2024 og sammenligner med salget for ett รฅr siden.
I juli ble det solgt 102 705 elbiler i hele EU. Det er 10,8 prosent fรฆrre elbiler sammenlignet med juli mรฅned 2023.
Det viser tall fra den europeiske sammenslutningen av bilprodusenter ACEA.
Samtidig falt salget av bensin- og dieselbiler. Men her er fallet ยซbareยป pรฅ henholdsvis 7 og 10,8 prosent i samme periode.
At bilkjรธpernes interesse for elbiler mister fart, mรฅ sees i lys av at stadig flere europeiske land fjerner stรธtten til elbiler. Noe spesielt de danske bilimportรธrene ogsรฅ er redd skal skje her hjemme.
LES OGSร : Sverige fรฅr hard kritikk for รฅ selge diesel til 11 kroner.
Sรฅ sent som den siste uken i august har derfor importรธrenes interesseorgan Mobility Denmark krevd at enda mer stรธtte til elbiler legges direkte pรฅ finansloven.
Utenfor landets grenser ser det ikke bra ut for elbiler for tiden. Vi trenger ikke gรฅ lenger enn til Tyskland for รฅ finne et marked som nรฅ har kollapset for 7. mรฅned pรฅ rad.
Hos den tyske MG-importรธren tyder det pรฅ at de har alt for mange biler pรฅ lager. Uansett fรฅr MG-kundene nรฅ to biler for prisen av รฉn bil. Les mer om det her.
Samtidig er flere land i ferd med รฅ fase ut stรธtten til elbiler. Senest i 2025 โ altsรฅ allerede fra neste รฅr โ slutter de statlige subsidiene til nye elbiler i Nederland, og ikke lenge etter det mรฅ elbiler, som bรฅde diesel- og bensinbiler, betale periodiske avgifter.
Senest i 2031 skal elbiler med nederlandske nummerskilt betale 100 prosent periodiske avgifter. Akkurat nรฅ slipper eierne unna med 0 prosent. Det blir imidlertid allerede 25 prosent fra neste รฅr.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!