Tall fra bilmerkeforeningen ACEA viser at bilsalget i EU gikk ned i juli. Men faktisk presterer dieselbiler bedre enn elbiler.
Interessen for elbiler synker raskere enn interessen for dieselbiler. I hvert fall hvis man ser på salget av biltypene i juli 2024 og sammenligner med salget for ett år siden.
I juli ble det solgt 102 705 elbiler i hele EU. Det er 10,8 prosent færre elbiler sammenlignet med juli måned 2023.
Det viser tall fra den europeiske sammenslutningen av bilprodusenter ACEA.
Samtidig falt salget av bensin- og dieselbiler. Men her er fallet «bare» på henholdsvis 7 og 10,8 prosent i samme periode.
At bilkjøpernes interesse for elbiler mister fart, må sees i lys av at stadig flere europeiske land fjerner støtten til elbiler. Noe spesielt de danske bilimportørene også er redd skal skje her hjemme.
LES OGSÅ: Sverige får hard kritikk for å selge diesel til 11 kroner.
Så sent som den siste uken i august har derfor importørenes interesseorgan Mobility Denmark krevd at enda mer støtte til elbiler legges direkte på finansloven.
Utenfor landets grenser ser det ikke bra ut for elbiler for tiden. Vi trenger ikke gå lenger enn til Tyskland for å finne et marked som nå har kollapset for 7. måned på rad.
Hos den tyske MG-importøren tyder det på at de har alt for mange biler på lager. Uansett får MG-kundene nå to biler for prisen av én bil. Les mer om det her.
Samtidig er flere land i ferd med å fase ut støtten til elbiler. Senest i 2025 – altså allerede fra neste år – slutter de statlige subsidiene til nye elbiler i Nederland, og ikke lenge etter det må elbiler, som både diesel- og bensinbiler, betale periodiske avgifter.
Senest i 2031 skal elbiler med nederlandske nummerskilt betale 100 prosent periodiske avgifter. Akkurat nå slipper eierne unna med 0 prosent. Det blir imidlertid allerede 25 prosent fra neste år.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!