25. april, 2025

Nye biler har blitt alt for tunge, advarer tyskerne

Nye biler har – på tvers av drivstoff og drivverk – én tendens til felles. De blir større og tyngre.

Lotus-grunnlegger Colin Chapman ville snu seg i graven hvis han kunne se hva merket har blitt i dag. Nemlig store, tunge elbiler.

Men Lotus, som ellers levde etter mottoet «Forenkle, så legg til letthet», er ikke de eneste som har gått opp i vekt de siste årene. Biler fra hele bilindustrien har det.

Faktisk mener flere i den tyske delen av bransjen nå at vekten har blitt et problem. Vekten skyldes i stor grad batteripakker i både hybrider og rene elbiler. Batteriene er ekstremt tunge.

Dagens utvalg av elbiler i Tyskland har rundt 20 prosent mer vekt, sier Eric Haase, administrerende direktør for Jato Dynamics i Tyskland, til Mercedes-Fans .

LES OGSÅ: Sverige får hard kritikk for å selge diesel til 11 kroner.

Merket med høyest gjennomsnittsvekt i Tyskland er ikke engang tysk, men heller kinesisk. Volvos modeller veier i snitt 2.139 kilo på det tyske markedet.

Så kommer Tesla med 2.015 kilo, for det blir tysk med Mercedes og 2.011 på tredjeplass. Porsches biler veier i snitt 1.988 kilo, og slik kunne vi fortsatt.

En rapport fra også tyske ZDF viser at det faktisk er det billige rumenske merket Dacia som har det slankeste modellutvalget i Tyskland. Og likevel klatrer vekten også her over 1.260 kilo. For å være presis veier en tyskregistrert Dacia i snitt 1.268 kilo.

Det blir verre når du sammenligner over tid. I 2013 veide gjennomsnittsbilen i Tyskland 1475 kilo. Ti år senere var snittvekten 1.696 kilo.

Det er imidlertid ikke bare batteripakkene som gjør bilene tyngre. Det har også blitt flere av bilene generelt. Bilene vokser i gjennomsnitt én centimeter i bredden annethvert år.

Bilene har blitt bredere i flere tiår, og den trenden vil fortsette til vi setter en strengere grense. For øyeblikket tillater loven at nye biler er like brede som lastebiler, sier James Nix, Vehicles Policy Manager i T&E.

Noe som er spesielt et problem her hjemme. De danske parkeringsplassene vokser overhodet ikke i takt med bilene. Tvert imot vil stadig flere byer legge ned parkeringsplassene, som allerede er alt for små, for å holde bilene unna. Les mer om det her .

Trenden mot tyngre biler er imidlertid ikke et spesielt tysk fenomen. Den finnes for så vidt også i Danmark. Den mest populære bilen i august var den elektriske Skodaen Enyaq – en bil som veier opptil 2.308 kilo.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Første bilmerke stopper produksjonen til USA

Det er ikke bare i USA det legges toll...

Kina forbyr eksport av sjeldne bildeler

Som svar på USAs straffetoll, begrenser Kina eksporten av...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien...

Du bør aldri si dette når politiet stopper deg i bilen din.

Som sjåfør bør du alltid la politiet styre samtalen...

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...