19. september, 2024

Nye biler har blitt alt for tunge, advarer tyskerne

Nye biler har – på tvers av drivstoff og drivverk – én tendens til felles. De blir større og tyngre.

Lotus-grunnlegger Colin Chapman ville snu seg i graven hvis han kunne se hva merket har blitt i dag. Nemlig store, tunge elbiler.

Men Lotus, som ellers levde etter mottoet «Forenkle, så legg til letthet», er ikke de eneste som har gått opp i vekt de siste årene. Biler fra hele bilindustrien har det.

Faktisk mener flere i den tyske delen av bransjen nå at vekten har blitt et problem. Vekten skyldes i stor grad batteripakker i både hybrider og rene elbiler. Batteriene er ekstremt tunge.

Dagens utvalg av elbiler i Tyskland har rundt 20 prosent mer vekt, sier Eric Haase, administrerende direktør for Jato Dynamics i Tyskland, til Mercedes-Fans .

LES OGSÅ: Sverige får hard kritikk for å selge diesel til 11 kroner.

Merket med høyest gjennomsnittsvekt i Tyskland er ikke engang tysk, men heller kinesisk. Volvos modeller veier i snitt 2.139 kilo på det tyske markedet.

Så kommer Tesla med 2.015 kilo, for det blir tysk med Mercedes og 2.011 på tredjeplass. Porsches biler veier i snitt 1.988 kilo, og slik kunne vi fortsatt.

En rapport fra også tyske ZDF viser at det faktisk er det billige rumenske merket Dacia som har det slankeste modellutvalget i Tyskland. Og likevel klatrer vekten også her over 1.260 kilo. For å være presis veier en tyskregistrert Dacia i snitt 1.268 kilo.

Det blir verre når du sammenligner over tid. I 2013 veide gjennomsnittsbilen i Tyskland 1475 kilo. Ti år senere var snittvekten 1.696 kilo.

Det er imidlertid ikke bare batteripakkene som gjør bilene tyngre. Det har også blitt flere av bilene generelt. Bilene vokser i gjennomsnitt én centimeter i bredden annethvert år.

Bilene har blitt bredere i flere tiår, og den trenden vil fortsette til vi setter en strengere grense. For øyeblikket tillater loven at nye biler er like brede som lastebiler, sier James Nix, Vehicles Policy Manager i T&E.

Noe som er spesielt et problem her hjemme. De danske parkeringsplassene vokser overhodet ikke i takt med bilene. Tvert imot vil stadig flere byer legge ned parkeringsplassene, som allerede er alt for små, for å holde bilene unna. Les mer om det her .

Trenden mot tyngre biler er imidlertid ikke et spesielt tysk fenomen. Den finnes for så vidt også i Danmark. Den mest populære bilen i august var den elektriske Skodaen Enyaq – en bil som veier opptil 2.308 kilo.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Michael har oppdaget hvorfor elbilbatterier går i stykker

Professor Michael Toney mener han har løst en underliggende...

Ny Hyundai får Tesla-teknologi fra fabrikken

Ioniq 5 XRT er Hyundais versjon av en Volvo...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går...

BMW stenger fabrikken på grunn av vanvittig dyr feil

Produksjonen ved BMWs fabrikk i den tyske byen Dingolfing...

Oppsagt Volkswagen-sjef skjeller ut Tesla: «De gjør for lite»

Selv fikk han sparken som administrerende direktør i Volkswagen....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...

Media: Svensk bilfabrikk sabotert direkte av Kina

Den svenske bilbatterifabrikken Northvolt er ikke bare i krise fordi BMW kansellerte en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner Kina selger selskapet, skriver media....

Første by i verden som forbyr reklame for bensinbiler

Som den første byen i verden forbyr Haag, som ligger i Nederland, all reklame for bensin- og dieselbiler. Forbudet er imidlertid rettet mot mer...

Danske bilister må betale ny avgift, sier direktøren

100 års registreringsavgift, som vi har rundet opp i Danmark, må være nok. Det mener bilimportørenes interesseorganisasjon. Men bilistene må fortsatt betale, sier direktøren....

Elbil utbrent uten forvarsel – fjernet med gaffeltruck

En elbil som sto i heis på et verksted som hadde stengt i helgen tok plutselig og uten forvarsel fyr. Brannvesenet i Carmel, som...

Nye «RS2» er Audis mest potente gatebil noensinne

RS e-tron GT Performance er den kraftigste gatebilen fra Audi noensinne. De 925 hestekreftene som pryder RS2 fra 1994 ble imidlertid lansert i stillhet....

Advarer eierne: "Elbiler er grobunn for skadedyr"

Elbiler er bra for mus og andre skadedyr. De elsker rett og slett å gnage på kabler og annen elektronikk, heter det i advarselen...

Clarkson innrømmer – slutter på TV på grunn av elbiler

Det blir ikke flere bilshow med Jeremy Clarkson. Den altoverskyggende årsaken er elbilene, som har tatt fra ham lysten. Jeremy Clarkson holder seg unna...

Ytterligere to bilmerker hopper over Danmark

Offisielt sies det at de to Kina-merkene Omoda og Jaecoo rett og slett utsetter lanseringen i Danmark. Men det ser ut som et nei...

Michael har oppdaget hvorfor elbilbatterier går i stykker

Professor Michael Toney mener han har løst en underliggende gåte i ethvert elbilbatteri – nemlig hvorfor det forringes og brytes ned over tid. Batterier...

Bilmerket Ford har solgt sin virksomhet i Danmark

Det tok lengre tid enn forventet. Men nå er importen av Ford i Danmark kommet på danske hender. Den danske bilimportøren Nic. Christiansen-gruppen har...

Hver 7. bil i Danmark vil ha fått denne skaden i 2024

Forsikringsselskapene finner egentlig ikke en forklaring som passer når hver 7. bil blir skadet i år. For noen skader er det færre enn vanlig...