Volvo har invitert en rekke journalister til USA for å teste det nye flaggskipet EX90. Og allerede nå avslører de første testene en bil full av feil.
– Mens noen funksjoner manglet fra EX90, fungerte andre rett og slett ikke riktig, i hvert fall på vår testbil.
Dette skriver Ars Technica , som var med teamet i USA som testet de første eksemplene av Volvo EX90, merkets elektriske flaggskip.
– Volvo sørget for flyreiser fra Washington til Orange County og overnatting slik at Ars kunne kjøre EX90, skriver media.
Men det stopper ikke mediene fra å være kritiske til bilen. Og det er det tydeligvis behov for. Volvo EX90 er en bil full av feil. Dermed har ikke Volvo kvittet seg med feilene og manglene som også plager den langt mindre EX30, som ellers er enormt populær på hjemmebane.
LES OGSÅ: Skjer 1. januar 2025 – nå må alle biler gjennom denne kontrollen
EX90 er Volvos dyreste gatebil i dagens modellutvalg. Selv her hjemme koster bilen nærmere 900.000 kroner. Og selv da kan ikke kundene forvente å få en bil som fungerer hundre prosent fra fabrikk.
Volvo har uansett måttet innrømme at en lang rekke av funksjonene som ble lovet kundene ikke er tilstede i bilen for første gang. Teknologien i EX90, som tok 5 år å utvikle, er rett og slett utdatert. Noe det kan koste Volvo milliarder av kroner å rette opp.
Ars Technica opplyser at de måtte ha hjelp av Volvos teknikere i USA for i det hele tatt å få testbilen til å fungere.
Dette selv om journalistene – akkurat som Volvo allerede har innrømmet – hadde fått beskjed om at enkelte funksjoner mangler. Blå. Apple CarPlay, toveis lading og flere førerassistentsystemer.
– Mens noen funksjoner manglet på EX90, fungerte andre rett og slett ikke ordentlig, i hvert fall ikke på testbilen vår.
– Volvo har byttet til et telefonnummer for EX90, som bruker ultrabredbånd (det samme gjør Apples AirTags) for å registrere at eieren er i nærheten.
– Dessverre hadde vår EX90 problemer med å oppdage tilstedeværelsen av telefonen og nektet på et tidspunkt å starte. Det krevde en tekniker med en bærbar datamaskin for å lykkes, skriver Ars Technica.
Mediene påpeker imidlertid at Volvo trolig vil ha rettet opp feilene, eller det er i hvert fall håpet når de første kundene får bilene sine. Men det har ikke vært et godt førsteinntrykk.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!