De helt store bilene โ SUV-ene โ gjรธr mer skade enn nytte i trafikken, konkluderer en ny undersรธkelse som har sett pรฅ ulykkesstatistikk.
Det er klart tryggest for den enkelte sjรฅfรธr รฅ sitte i en stor, tung bil ved en trafikkulykke. Men de store bilene gjรธr faktisk mer skade enn nytte ved en ulykke.
Det viser en ny undersรธkelse fra The Economist .
Magasinets kartlegging viser at antallet personer som dรธr i ulykker med store SUV-er og pickuper er betydelig flere enn antallet personer som ยซreddesยป av รฅ kjรธre i disse bilene. Det vil si ved en ulykke.
Media baserer konklusjonen pรฅ en gjennomgang av 10 รฅrs ulykkesstatistikk fra de amerikanske veiene i en rekke stater, som til sammen er hjemsted for en tredjedel av landets befolkning.
LES OGSร : Politiet skal fรฅ beslaglegge biler som brรฅker
Forskning viser bl.a. til:
- Risikoen for รฅ bli kjรธrt i en stor pickup eller SUV er halvparten av risikoen hvis samme sjรฅfรธr eller passasjer satt i en mindre bil. For eksempel en bil i kompaktklassen. (Toyota Corolla, Volkswagen Golf etc., red.)
- Risikoen for at personer utenfor en stor bil blir drept i en trafikkulykke er omtrent 7 ganger hรธyere enn hvis ulykken skjer i en mindre bil
- For hvert liv som reddes pรฅ grunn av en stรธrre bil, mister mer enn 12 mennesker livet i eller utenfor andre biler.
Michael Anderson fra University of California sammenligner det รธkende salget av SUV-er med et vรฅpenkapplรธp. Men det endrer ikke pรฅ at biltypen er vanvittig populรฆr. Ogsรฅ her hjemme, hvor den mest solgte bilen i august mรฅned var Volkswagen ID.4.
โ Nรฅr du ser at bilene rundt deg blir tyngre, vil du beskytte deg selv ved รฅ kjรธpe en stรธrre og tyngre bil, sier Anderson.
Pรฅ den annen side forsvarer bilprodusentene seg med at man ikke kan se ting sรฅ isolert. Det er mye mer enn bare vekten pรฅ bilene som er avgjรธrende for utfallet av en trafikkulykke. Blรฅ. bilenes sikkerhetssystemer og/eller mangel pรฅ slike.