Det var lett å slippe elbiltak, sier Volvo

Beslutningen om å ikke bare bygge elbiler ble tatt relativt nylig. Likevel var det en enkel avgjørelse, sier Volvo.

Å slippe taket på å kun bygge elbiler innen 2030 er ikke noe som har holdt Volvo-toppen oppe om natten over lang tid. Egentlig var det en enkel avgjørelse.

Det kom frem i forbindelse med Volvos kapitalmarkedsdag på World of Volvo i Gøteborg. Volvo avviser at de har gitt opp elbilen. Nå sies det at merket er 'fleksibelt'.

– Det var relativt nylig vi tok avgjørelsen. Det var ikke en vanskelig avgjørelse å ta. Vi forlater ikke strategien vår, men blir mer fleksible og tilpasser oss det som skjer i omverdenen, sier driftsleder Björn Annwall til Carup .

I det politiske Sverige er man imidlertid klare til å legge skylden på regjeringen helt og holdent for at Volvo ikke lenger bare skal bygge elbiler.

LES OGSÅ: Billig kinesisk merkevare skal lage superbatterier til elbiler i 2025

Fra opposisjonens side sies det at regjeringen rett og slett kunne holdt seg til skattelettelser og annen statlig støtte til f.eks.

– Som Volvo selv slår fast, når det bygges for få ladestasjoner og trekkes tilskudd, får det konsekvenser.

– Regjeringen har valgt å gå tilbake i fremtiden og øke klimautslippene, og nå er også Volvo tvunget til å gå tilbake på det som er fremtiden. Det er ikke bare dårlig klimapolitikk, det er også dårlig industripolitikk, sier Venstrepartiets leder Nooshi Dadgostar til Goteborgs-Posten.

Regjeringens miljøminister har imidlertid allerede avvist at en såkalt «miljøbonus», det som i Danmark kalles reduksjoner i registreringsavgiften, igjen skal diskuteres. Heller ikke til folk i nye elbiler. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...