BMW dropper den ikoniske knappen helt etter 24 år

Faktisk har tyskerne allerede startet det. Men etter 24 år med fysisk knapp for det såkalte iDrive-systemet ser det ut til å være endelig over for BMW.

Mye tyder på at BMW vil fjerne den fysiske knappen til iDrive-systemet, som merkets biler har eksistert siden 2001.

Knappen, som i ulike former har vært en fast del av BMWs interiør i 24 år, erstattes av et nytt system med fokus på berøringsskjerm, stemmestyring og head-up-display. Sistnevnte kommer til å fylle hele tillegget. Les mer om det her .

Endringen trer i kraft ved utgangen av 2025 og vil omfatte alle nye modeller. Inkludert elbilene i Neue Klasse-serien.

Det nye iDrive-systemet projiserer informasjon på frontruten i et bredt format som strekker seg fra A-stolpe til A-stolpe. BMW kaller det «panoramautsikt». Som ekstrautstyr kan du få en avansert head-up-skjerm med 3D-teknologi som viser navigasjonspiler over panoramautsikten.

Fysiske knapper på rattet for funksjoner som blinklys og vindusviskere vil fortsatt være til stede. Men den sentrale iDrive-knappen på midtkonsollen forsvinner.

BMW begrunner beslutningen om at færre sjåfører bruker knappen og at den ikke er kompatibel med moderne apper.

– Det kommer stadig flere tredjepartsapper, og disse er definitivt ikke optimalisert for en kontrollknapp, sier Joern Freyer, leder for brukeropplevelsesutvikling i BMW, til Auto Express .

Freyer utdyper at berøringsskjermen og stemmestyringen gir en mer intuitiv og fleksibel brukeropplevelse som er bedre tilpasset moderne behov.

BMWs beslutning om å fjerne iDrive-knappen markerer et skifte i bilprodusentens designfilosofi. Der knappen tidligere var sentral i driften av infotainmentsystemet, satser BMW nå på en mer digital og integrert tilnærming.

Det nye systemet gir mulighet for et mer strømlinjeformet brukergrensesnitt og en mer personlig tilpasning av bilens funksjoner.

Om brukerne vil ønske endringen velkommen gjenstår å se. Mange BMW-entusiaster har satt pris på presisjonen og brukervennligheten til iDrive-knappen.

https://www.youtube.com/watch?v=kQpv0kKKBvY


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...