BMW ønsker å kjøpe merke som skylder 19 milliarder kroner

Motorsykkelmerket KTM halter på randen av konkurs. Men nå vil BMW redde virksomheten, som skylder 19 milliarder, skriver media.

BMW Motorrad vurderer angivelig å overta den østerrikske produsenten KTM, som for tiden restrukturerer for å håndtere en gjeld på over 19 milliarder kroner.

BMWs interesse for KTM er ikke ny. BMW har tidligere uttrykt interesse for å utvide sin tilstedeværelse i motorsykkelmarkedet.

Dette melder OE24 .

En overtakelse av KTM vil gi dem en sterkere posisjon. Spesielt innenfor offroad-segmentet, hvor KTM er en av de ledende produsentene.

KTM står overfor en potensiell overtakelse av BMW Motorrad. Dette kan føre til betydelige endringer for den østerrikske motorsykkelprodusenten og tilhørende merker. En avgjørelse kan tas i løpet av de neste 24 timene.

Det er ventet at det blir en avstemning blant kreditorene om selskapets fremtid. Dette vil gi en pekepinn på om en avtale med BMW er sannsynlig. BMWs interesse for KTM er ikke ny.

Et oppkjøp av KTM vil gi tyskerne en sterkere posisjon i motorsykkelmarkedet. Spesielt i offroad-segmentet, hvor KTM er blant de ledende.

Men dersom BMW tar tilbudet på alvor, må tyskerne også forholde seg til et lager på over en kvart million motorsykler som ennå ikke er solgt.

KTM er for tiden i en svært vanskelig situasjon. Selskapet sliter med alvorlige økonomiske problemer og har måttet sette i gang en større rekonstruksjon.

Dette har ført til spekulasjoner om det østerrikske merket kan overleve på egen hånd.

Blant potensielle kjøpere er også den indiske motorsykkelprodusenten Bajaj Auto. Bajaj er allerede partner i KTM og eier en betydelig eierandel i selskapet.

I tillegg går det også rykter om interesse fra kinesiske selskaper. Utfallet av avstemningen blant kreditorene er fortsatt usikkert.

Det er imidlertid klart at en overtakelse av KTM vil få store konsekvenser. Ikke bare for selskapet selv, men også for de mange ansatte og for merkevarene knyttet til KTM.

– Vi følger bare med på utviklingen og kan ikke gjøre så mye, sier Henrik Sjöström, Husqvarnas pressetalsmann i Sverige.

KTM produserer også motorsykler under Husqvarna-merket. Det er uklart hva som vil skje med Husqvarna dersom BMW overtar KTM.

Det er mulig at BMW velger å fortsette produksjonen av Husqvarna-motorsykler, som opererer på lisens fra morselskapet.

Men det kan også være at tyskerne kun er interessert i KTM-merket. Uansett hva som skjer, er det et faktum at tidligere administrerende direktør i KTM, Stefan Pierer, gikk av 23. januar i år.

Det var han som på 1990-tallet reddet KTM fra nok en truende konkurs. Det er også sikkert at KTM som merke har trukket seg ut av motorsportens verden. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...