Bremsestøv forårsaker lungekreft – nå er løsningen funnet

Bremsestøv er en plage, uavhengig av om det kommer fra elektriske eller fossildrevne biler. Nå kan imidlertid Brembo ha funnet løsningen med et laserbelegg.

Bremsestøv fra biler har lenge blitt omtalt som en trussel mot både helse og miljø. Faktisk er det også assosiert med lungekreft.

Men nå har det italienske selskapet Brembo utviklet en ny løsning som skal redusere problemet.

Den nye bremseskiven heter Greentell og skiller seg betydelig fra tidligere løsninger og modeller. Den er utviklet ved hjelp av en ny metode der metallet behandles med en laser.

Ved hjelp av såkalt «lasermetallavsetning» sprøytes metallpulver på bremseskiven og smeltes sammen med en laser. Den danner et hardt belegg som beskytter skiven mot slitasje.

Ifølge Brembo reduserer denne typen belegg bremsekabelen og dens partikler med opptil 90 prosent. Samtidig skal levetiden til hver enkelt skive med den nye behandlingen være mellom 20 og 30 prosent lengre.

Greentell-skiven kan imidlertid ikke unngå å bli slitt. Men italienerne har funnet en ny måte å vise det på. Logoen på platen fungerer som en indikator som viser når platen må byttes ut.

Farlig bremsestøv skaper debatt om helse og bildeler

Ifølge forskere fra University of Southampton dør rundt fire millioner mennesker hvert år som følge av luftforurensning fra partikler. Bremsestøv fra biler spiller en stor rolle her.

Bremsestøv inneholder blant annet metaller og fine partikler som kan trenge dypt inn i lungene. Det har blitt knyttet til sykdommer som astma og lungekreft.

Det nederlandske CBS har også vist at bremseskiver og bremseklosser er ansvarlige for store mengder farlige partikler.

Problemet forverres i byer og tett trafikkerte områder, hvor bremsestøv lett spres i luften og inhaleres av fotgjengere og syklister.

Mange elbiler bremses ofte med motorbrems, men dette eliminerer ikke behovet for vanlige bremseskiver og -klosser, som fortsatt avgir støv ved hard oppbremsing.

Brembos lossing krever ikke store endringer i produksjonen

Greentell produseres på fabrikken i Italia. Brembo oppgir at belegget kan legges på uten større endringer i produksjonslinjen.

Dette kan ha en innvirkning på hvor raskt teknologien spres. Hvis det ikke krever nye maskiner, kan bilfabrikker enklere ta i bruk teknologien.

Brembo forventer at Greentell snart vil bli installert på de første serieproduserte bilene. Det er fortsatt uklart hvilke merker som blir de første til å bruke skivene.

Prisen på bremseskivene som er laget med den nye teknologien er ikke annonsert. Men italienerne hevder at levetiden og mindre forurensning i det minste oppveier merprisen.

Dette er ikke første gang Brembo har forsøkt å optimalisere produksjon og produksjonslinjer på flere områder. Tidligere har selskapet lansert deler med lavere karbonavtrykk.

Bremseskivene er imidlertid bare én del av problemet. Dekk, asfalt og motorutslipp bidrar også til luftforurensning, som påvirker mennesker over hele verden. Nylig har nye EU-tall vist at elbiler definitivt ikke er utslippsfrie. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ladeoperatør: Elbileiere betaler 70 prosent for mye

Enten er det ladeleverandørene som lurer elbileiere som kjører...

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjøretøy med...

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon...

3 menn arrestert – svindlet med biler for 227 millioner

NSK har arrestert tre menn. De er mistenkt for...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...