Bremsestøv er en plage, uavhengig av om det kommer fra elektriske eller fossildrevne biler. Nå kan imidlertid Brembo ha funnet løsningen med et laserbelegg.
Bremsestøv fra biler har lenge blitt omtalt som en trussel mot både helse og miljø. Faktisk er det også assosiert med lungekreft.
Men nå har det italienske selskapet Brembo utviklet en ny løsning som skal redusere problemet.
Den nye bremseskiven heter Greentell og skiller seg betydelig fra tidligere løsninger og modeller. Den er utviklet ved hjelp av en ny metode der metallet behandles med en laser.
Ved hjelp av såkalt «lasermetallavsetning» sprøytes metallpulver på bremseskiven og smeltes sammen med en laser. Den danner et hardt belegg som beskytter skiven mot slitasje.
Ifølge Brembo reduserer denne typen belegg bremsekabelen og dens partikler med opptil 90 prosent. Samtidig skal levetiden til hver enkelt skive med den nye behandlingen være mellom 20 og 30 prosent lengre.
Greentell-skiven kan imidlertid ikke unngå å bli slitt. Men italienerne har funnet en ny måte å vise det på. Logoen på platen fungerer som en indikator som viser når platen må byttes ut.
Farlig bremsestøv skaper debatt om helse og bildeler
Ifølge forskere fra University of Southampton dør rundt fire millioner mennesker hvert år som følge av luftforurensning fra partikler. Bremsestøv fra biler spiller en stor rolle her.
Bremsestøv inneholder blant annet metaller og fine partikler som kan trenge dypt inn i lungene. Det har blitt knyttet til sykdommer som astma og lungekreft.
Det nederlandske CBS har også vist at bremseskiver og bremseklosser er ansvarlige for store mengder farlige partikler.
Problemet forverres i byer og tett trafikkerte områder, hvor bremsestøv lett spres i luften og inhaleres av fotgjengere og syklister.
Mange elbiler bremses ofte med motorbrems, men dette eliminerer ikke behovet for vanlige bremseskiver og -klosser, som fortsatt avgir støv ved hard oppbremsing.
Brembos lossing krever ikke store endringer i produksjonen
Greentell produseres på fabrikken i Italia. Brembo oppgir at belegget kan legges på uten større endringer i produksjonslinjen.
Dette kan ha en innvirkning på hvor raskt teknologien spres. Hvis det ikke krever nye maskiner, kan bilfabrikker enklere ta i bruk teknologien.
Brembo forventer at Greentell snart vil bli installert på de første serieproduserte bilene. Det er fortsatt uklart hvilke merker som blir de første til å bruke skivene.
Prisen på bremseskivene som er laget med den nye teknologien er ikke annonsert. Men italienerne hevder at levetiden og mindre forurensning i det minste oppveier merprisen.
Dette er ikke første gang Brembo har forsøkt å optimalisere produksjon og produksjonslinjer på flere områder. Tidligere har selskapet lansert deler med lavere karbonavtrykk.
Bremseskivene er imidlertid bare én del av problemet. Dekk, asfalt og motorutslipp bidrar også til luftforurensning, som påvirker mennesker over hele verden. Nylig har nye EU-tall vist at elbiler definitivt ikke er utslippsfrie. Les mer om det her .