M5 E39 er en ekte klassiker og prisene er på vei oppover. Les mer om modellen som BMWs M-divisjon introduserte i 1998 og ble umiddelbart en av de morsomste modellene noensinne.
Fra du vrir på knotten og hører startmotoren sutre, vet du bare at denne bilen er noe spesielt, skriver Bil Magasinet . En rekke lysdioder i turtelleren forteller meg å være forsiktig med å trykke for hardt på gasspedalen fordi motoren er varm. Jeg holder meg pent på dydens vei og begynner med å nyte den avslappede siden av denne oppgaveleken. Hytta er fylt med skinn, og et klimaanlegg sørger i stillhet for å holde en fast temperatur. Motoren bråker ikke så mye, men det burde den heller ikke, for det er ingen grunn til å komme over 2000 o/min i byen. LES OGSÅ: Brukttest: Audi RS4 Avant B7 – V8-dronen fra Ingolstadt BMW M5 i E39-generasjonen kom til verden i 1998, hvor den. fikk umiddelbart konkurransen fra Audi og Mercedes til å applaudere Klassen for super-sedans var i full blomst på 90-tallet, men BMWs M-avdeling lukket munnen da de så antall hestekrefter: 400 hk. Dette sendte umiddelbart supersedanene inn i en ny liga, og BMW M5 var helt i front. Hjertet: den naturlig aspirerte V8-eren med 400 hk I motsetning til modellens forgjengere, som alle var utstyrt med turtallsseksere, var kraftverket i den nye E39-modellen noe helt annet. Motoren er en videreutvikling av 4,4-liters V8, som bl.a. var i BMW 540i. Konstruksjonen ble imidlertid endret dramatisk, og det er blant annet gasspjeld for hver sylinder og variabel ventilkontroll. Disse og en rekke andre detaljer forvandlet motoren fra en klassisk cruiser V8 til en ekte racingmaskin. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre