Et dansk selskap har returnert 10 biler fordi de ikke ønsker å koble seg til Tesla. Og det skaper nå internasjonale overskrifter.
Hos det danske byggefirmaet Tscherning er det så lite igjen til Tesla at ledelsen nå leverer tilbake noen av merkets elbiler.
Historien, som regissøren selv kom på etter et innlegg på LinkedIn, fikk først danske medier til å gå i et vanvidd, og nå er historien noe helt utenlands.
Blå. American Electrek har samlet historie. Og heller ikke her kan leserne unngå å engasjere seg i – og uttrykke sin mening om – den danske avgjørelsen.
– Jeg elsker det. Antagelig kjører bilene på en leasingkontrakt, og så betaler de (Tscherning, red.) for å komme seg ut av bilene tidlig.
– De fleste burde sette etikk og moral foran penger, skriver brukeren Peter Scott.
En annen, som kaller seg EVDriver91, kan ikke unngå å legge merke til at det danske selskapet må ha solid økonomi å klare seg godt med.
– Tenk bare på hvor mange som har kjøpt Teslaer de siste årene fordi de var rimelige og praktiske.
Men nå blir mange presset av jevnaldrende til å selge bilene sine, selv om det betyr store tap. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke har råd til det.
En tredje leser bemerker at det er bra for danskene at de nå kvitter seg med Teslaene, og at folk også bør forlate X – det tidligere Twitter – fordi Elon Musk eier det.
Tilbake hos byggefirmaet med hovedkontor i Hedehuserne planlegger de å erstatte Teslaene med europeiske biler.
Og de er ikke alene om det. Tidligere i år publiserte fagforeningen Business Danmark resultatene av en undersøkelse blant medlemmene sine.
– Firmaet mitt har nettopp kansellert bestillingen på flere Tesla-biler. I fremtiden skal vi heller få europeiske biler, sier en dansk firmasjåfør, som ifølge Business Danmark ikke tør å oppgi navnet sitt av frykt for sin amerikanske virksomhet.
I rundebordssamtalen svarer 2 av 3 at bilens opprinnelsesland har stor betydning for valget deres. Mange av Teslaene som nå får firmabilsjåfører til å rynke på pannen, kommer imidlertid ikke fra USA eller fabrikken i Tyskland, men fra Kina.