Det blir ikke en 4-liters twin-turbo V8-motor i den neste Audi RS6, som faktisk ikke skal ha det navnet i det hele tatt.
Neste Audi RS6 må klare seg uten den kjente V8-motoren. Endringen skyldes først og fremst Audis nye navnestrategi, der partall er forbeholdt elbiler, og oddetall er modeller med forbrenningsmotor.
Nye Audi A6, S6 og kommende RS6 er derfor kun elbiler. Det bruker imidlertid tyskerne også som en unnskyldning for å droppe 4-liters V8-motoren fra modellutvalget.
Etterfølgeren til dagens A6 med forbrenningsmotor heter derfor A7. Toppmodellen i A7-serien blir RS7. Men den blir helt uten V8-motor og doble turboer.
Den kommende Audi RS7 blir derimot en plug-in hybrid, akkurat som nye BMW M5. Men i motsetning til muskelbilen fra München, som har åtte sylindre mellom forhjulene, vil Audi RS7 ifølge Car Magazine være utstyrt med kun en 2,9-liters V6-motor.
Og det er ikke bare en gjetning tatt ut av løse luften. Det er videobevis å følge. Den kommende Audi RS6, som egentlig er en RS7, har blitt oppdaget flere ganger, selv om Audi fortsatt prøver å kamuflere den.
Det kan imidlertid ikke være stor tvil om lyden fra eksosen. Det er en elektrifisert sekssylindret affære. Lyden dempes ytterligere av de lovpålagte partikkelfiltrene, som også har vært lovpålagt på bensinbiler de siste årene.
For fans av Audis V8-motor er dette selvsagt skuffende nyheter. Men det er tross alt flere sylindre enn Mercedes mener er nok for dagens C 63 AMG.
Uansett hvilken versjon du velger, har bilen kun fire sylindre. Og folket fra Stuttgart har mistet kunder på grunn av det. Det innrømmet AMG-sjefen selv i et nytt intervju. Les mer om det her .
Bilentusiaster kan imidlertid trøste seg med at PHEV-teknologien har potensial til å levere en sporty kjøreopplevelse. BMW sier at plug-in hybrid ikke var deres førstevalg, men heller den eneste måten å holde liv i V8-motoren under stadig strengere utslippskrav.
Hvorvidt dette gir grunn til optimisme på vegne av forbrenningsmotoren er umiddelbart et mer åpent spørsmål. Uansett har nye Mercedes C 63 AMG blitt kritisert for både å være for tung og en veldig kjedelig tur. Også når det kommer til lyden. AMG-sjefen tror imidlertid ikke at noen av kundene hans kjøper en AMG for lyden.