Det blir ikke en 4-liters twin-turbo V8-motor i den neste Audi RS6, som faktisk ikke skal ha det navnet i det hele tatt.
Neste Audi RS6 mรฅ klare seg uten den kjente V8-motoren. Endringen skyldes fรธrst og fremst Audis nye navnestrategi, der partall er forbeholdt elbiler, og oddetall er modeller med forbrenningsmotor.
Nye Audi A6, S6 og kommende RS6 er derfor kun elbiler. Det bruker imidlertid tyskerne ogsรฅ som en unnskyldning for รฅ droppe 4-liters V8-motoren fra modellutvalget.
Etterfรธlgeren til dagens A6 med forbrenningsmotor heter derfor A7. Toppmodellen i A7-serien blir RS7. Men den blir helt uten V8-motor og doble turboer.
Den kommende Audi RS7 blir derimot en plug-in hybrid, akkurat som nye BMW M5. Men i motsetning til muskelbilen fra Mรผnchen, som har รฅtte sylindre mellom forhjulene, vil Audi RS7 ifรธlge Car Magazine vรฆre utstyrt med kun en 2,9-liters V6-motor.
Og det er ikke bare en gjetning tatt ut av lรธse luften. Det er videobevis รฅ fรธlge. Den kommende Audi RS6, som egentlig er en RS7, har blitt oppdaget flere ganger, selv om Audi fortsatt prรธver รฅ kamuflere den.
Det kan imidlertid ikke vรฆre stor tvil om lyden fra eksosen. Det er en elektrifisert sekssylindret affรฆre. Lyden dempes ytterligere av de lovpรฅlagte partikkelfiltrene, som ogsรฅ har vรฆrt lovpรฅlagt pรฅ bensinbiler de siste รฅrene.
For fans av Audis V8-motor er dette selvsagt skuffende nyheter. Men det er tross alt flere sylindre enn Mercedes mener er nok for dagens C 63 AMG.
Uansett hvilken versjon du velger, har bilen kun fire sylindre. Og folket fra Stuttgart har mistet kunder pรฅ grunn av det. Det innrรธmmet AMG-sjefen selv i et nytt intervju. Les mer om det her .
Bilentusiaster kan imidlertid trรธste seg med at PHEV-teknologien har potensial til รฅ levere en sporty kjรธreopplevelse. BMW sier at plug-in hybrid ikke var deres fรธrstevalg, men heller den eneste mรฅten รฅ holde liv i V8-motoren under stadig strengere utslippskrav.
Hvorvidt dette gir grunn til optimisme pรฅ vegne av forbrenningsmotoren er umiddelbart et mer รฅpent spรธrsmรฅl. Uansett har nye Mercedes C 63 AMG blitt kritisert for bรฅde รฅ vรฆre for tung og en veldig kjedelig tur. Ogsรฅ nรฅr det kommer til lyden. AMG-sjefen tror imidlertid ikke at noen av kundene hans kjรธper en AMG for lyden.