3. januar, 2025

Dessverre høres verdens dyreste Ferrari superkjedelig ut

Ferrari F80 er utvilsomt et monster på ethvert stykke asfalt. Men lyden av 3-liters V6-motoren er dessverre skikkelig kjedelig.

Ferrari har nettopp presentert merkets nyeste hyperbil, F80, for publikum. Dessverre etterlater lyden mye å være ønsket. Spesielt for en Ferrari.

Ferrari F80-lyden kommer fra en V6-motor. Noe som skiller seg vesentlig fra de tidligere toppmodellene.

I motsetning til de tidligere hyperbilene som var utstyrt med V12-motorer, har Ferrari nå satset på en twin-turbo V6, som er basert på Maranello-folket fra Le Mans racing. Motoren yter mer enn 1000 hestekrefter fordi den assisteres av hele tre elektriske motorer.

Under en offentlig demonstrasjon på Imola-kretsen i Italia fikk publikum muligheten til å både se og høre F80 i aksjon.

På YouTube-kanalen NM2255 kunne du se opptak av bilen både på vei forbi og opererte på banen. Det ga også god anledning til å høre hvordan V6-motoren låter under belastning. Dessverre er lyden nesten ikke-eksisterende. Og som flere legger merke til i kommentarsporet er lyden nesten borte.

Lyden fra F80 er veldig lik den som er kjent fra den mindre 296 GTB-modellen. En bil som ikke sier så mye i seg selv.

Men i F80 virker motorlyden enda mer dempet, og det er bare svake spor etter høyrpm-lyden som Ferrari er kjent for. Spesielt i det første flyby-klippet virker det nesten som om bilen går på ren elektrisk kraft, noe som forsterker inntrykket av en noe flat opplevelse.

LES OGSÅ: Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart

Selv om lyd ikke nødvendigvis er den viktigste egenskapen til en bil som F80, spiller den likevel en rolle for helhetsinntrykket.

Den dempet lyd kan virke som en skuffelse for mange, spesielt med tanke på de tidligere Ferrari-modellene som hadde den ikoniske V12-motoren og var kjent for sitt høye, intense motorbrøl.

Likevel er ikke Ferraris valg av V6-motor helt uventet. Både merkets Formel 1- og Le Mans-racerbiler domineres av hybridmotorer med V6-layout.

Så det er logisk og – vil noen mene – på tide at Ferrari overfører teknologien til toppmodellen av gatebilene. Heldigvis har ikke Ferrari glemt den store V12-motoren. Heller ikke om det på grunn av stadig strengere EU-krav for alvor blir dempet i nye 12Cilindri.

Den nye F80 er ikke de siste årenes eneste skuffelse. Altså når det kommer til lyden. AMG har også gitt avkall på den ikoniske V8-broren i C63 AMG. Hor deg selv her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://youtu.be/3mrkHZ3_j7g?si=tsYsE0ZwQedrVud8

Latest

Don't miss

Volkswagen Polo overlever – fyller 50 år i år

Det er første januar 2025. Dette betyr mange ting....

Nummerskilt solgt for én million kroner etter en budkrig

Et engelsk bilskilt, som har vært eid av samme...

Kevin Magnussen har avvist en kontrakt med et Formel 1-lag

Det var et giftig arbeidsmiljø som gjorde at Kevin...

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino,...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...