Ferrari F80 er utvilsomt et monster på ethvert stykke asfalt. Men lyden av 3-liters V6-motoren er dessverre skikkelig kjedelig.
Ferrari har nettopp presentert merkets nyeste hyperbil, F80, for publikum. Dessverre etterlater lyden mye å være ønsket. Spesielt for en Ferrari.
Ferrari F80-lyden kommer fra en V6-motor. Noe som skiller seg vesentlig fra de tidligere toppmodellene.
I motsetning til de tidligere hyperbilene som var utstyrt med V12-motorer, har Ferrari nå satset på en twin-turbo V6, som er basert på Maranello-folket fra Le Mans racing. Motoren yter mer enn 1000 hestekrefter fordi den assisteres av hele tre elektriske motorer.
Under en offentlig demonstrasjon på Imola-kretsen i Italia fikk publikum muligheten til å både se og høre F80 i aksjon.
På YouTube-kanalen NM2255 kunne du se opptak av bilen både på vei forbi og opererte på banen. Det ga også god anledning til å høre hvordan V6-motoren låter under belastning. Dessverre er lyden nesten ikke-eksisterende. Og som flere legger merke til i kommentarsporet er lyden nesten borte.
Lyden fra F80 er veldig lik den som er kjent fra den mindre 296 GTB-modellen. En bil som ikke sier så mye i seg selv.
Men i F80 virker motorlyden enda mer dempet, og det er bare svake spor etter høyrpm-lyden som Ferrari er kjent for. Spesielt i det første flyby-klippet virker det nesten som om bilen går på ren elektrisk kraft, noe som forsterker inntrykket av en noe flat opplevelse.
LES OGSÅ: Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart
Selv om lyd ikke nødvendigvis er den viktigste egenskapen til en bil som F80, spiller den likevel en rolle for helhetsinntrykket.
Den dempet lyd kan virke som en skuffelse for mange, spesielt med tanke på de tidligere Ferrari-modellene som hadde den ikoniske V12-motoren og var kjent for sitt høye, intense motorbrøl.
Likevel er ikke Ferraris valg av V6-motor helt uventet. Både merkets Formel 1- og Le Mans-racerbiler domineres av hybridmotorer med V6-layout.
Så det er logisk og – vil noen mene – på tide at Ferrari overfører teknologien til toppmodellen av gatebilene. Heldigvis har ikke Ferrari glemt den store V12-motoren. Heller ikke om det på grunn av stadig strengere EU-krav for alvor blir dempet i nye 12Cilindri.
Den nye F80 er ikke de siste årenes eneste skuffelse. Altså når det kommer til lyden. AMG har også gitt avkall på den ikoniske V8-broren i C63 AMG. Hor deg selv her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!