Donald Trump blåser igjen liv i verdensøkonomien. Nå sier presidenten at han vurderer en 100 prosent toll på biler fra Canada.
Donald Trump truer nå med å innføre 100 prosent toll på enda flere biler. Kunngjøringen kommer i forbindelse med hans nylige uttalelser om USAs økonomiske situasjon og handelsavtaler.
I et intervju med Bret Baier fra Fox News uttalte Trump at Canada kan bli rammet av en betydelig økning i tollsatsene på biler.
Ifølge Trump har Canada en stor bilindustri, som ifølge presidenten ble bygget på bekostning av USA. Han mener amerikanske myndigheter ikke tidligere har gitt problemet nok oppmerksomhet.
– Hvis du ser på Canada, har de en veldig stor bilindustri. De tok det fra oss. De tok det fordi folkene våre sov under timen.
– Hvis vi ikke gjør en avtale med Canada, vil vi legge en stor toll på biler. Det kan være 50 eller 100 prosent fordi vi ikke vil ha bilene deres. "Vi skal lage bilene i Detroit," sa Trump i intervjuet.
Trumps uttalte mål er å forbedre byttevilkårene for USA og sikre flere amerikanske arbeidsplasser. Men flere bransjeeksperter er allerede skeptiske til måten han vil gjøre det på.
Flavio Volpe, president i Automotive Parts Manufacturers Association, mener at en slik tariff kan få alvorlige konsekvenser for bransjen.
– Forrige uke, da vi trodde vi skulle få 25 prosent toll på alt, inkludert biler og reservedeler.
"Jeg har allerede sagt at så snart disse tariffene er implementert, vil industrien stoppe opp innen en uke," sa den kanadiske lobbygruppens president til Global News .
Han advarer om at de økonomiske konsekvensene kan ramme både amerikanske og kanadiske bilprodusenter hardt.
Mange amerikanske biler er nå bygget i Canada. Blant dem er modeller som Chevrolet Silverado, Dodge Charger Daytona og Chrysler Pacifica.
Tidligere har Chrysler 300 og Dodge Challenger rullet av samlebåndet i Canada. En økning i tariffer kan påvirke disse modellene og bilindustrien generelt.
Noen kritikere har bemerket at Trump tok opp trusselen om toll i en kontekst der problemet egentlig handlet om å gjøre dagligvarer billigere for amerikanere. Trump klarte ikke å svare direkte på spørsmålet.
Det har tidligere vært kritikk av Trumps tollpolitikk fra ledere i bilindustrien. Fords administrerende direktør har tidligere kritisert myndighetenes tilnærming til tariffer, som han mener rammer bilindustrien unødvendig hardt.
De nye kunngjøringene om en mulig tolløkning kommer kort tid etter at Trump signerte to dekret som innfører 25 prosent toll på stål og aluminium fra blant annet Sør-Korea.
Presidenten sier selv at tollsatsene er ment å styrke amerikansk økonomi. Og landets stålindustri. Men flere økonomer har advart om at tøffere tollsatser kan føre til høyere priser og potensielt skade amerikanske selskaper som er avhengige av utenlandske leverandører, men da kommer tollene til gode.
Samtidig kan Canadas svar på en slik politikk føre til handelskonflikter som berører begge land.
Det er fortsatt ukjent hvordan kanadiske myndigheter vil reagere dersom USA gjennomfører den varslede tolløkningen.
Handelsforbindelsene mellom USA og Canada har tidligere vært preget av fastlåste forhandlinger og uenigheter. Trumps tolltrussel kan gjøre situasjonen verre.
Det er fortsatt usikkert om de annonserte tiltakene vil bli gjennomført eller om en annen løsning vil bli funnet gjennom forhandlinger mellom de to landene.
Spørsmålet nå er hvordan bilindustrien og forbrukerne vil bli påvirket dersom en slik tarifføkning blir en realitet.